Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8360
Title: Замісна сім’я: від мотивації до успішного виховання дітей
Other Titles: Foster family: from motivation to successful parenting
Authors: Ярошенко, А. А.
Keywords: сімейні форми влаштування дітей
цінності замісних батьків
діти-сироти і діти
замісні сім’ї
позбавлені батьківського піклування
мотивація до прийняття дитини у сім’ю
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Ярошенко А. А. Замісна сім’я: від мотивації до успішного виховання дітей / А. А. Ярошенко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 162-171.
Abstract: Сьогодні проблема захисту прав та інтересів дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, набуває актуального звучання. Сім’я розглядається як провідний інститут соціалізації дитини, гарант її гармонійного розвитку і задоволення потреб, тому усиновлення, як традиційна сімейна форма постійного влаштування дітей, вважається пріоритетною на часі. Поступово серед фахівців відбувається усвідомлення необхідності переходу до «професіоналізації турботи» взагалі і батьківства зокрема, коли турбота розглядається як особливий вид діяльності, який передбачає володіння спеціальними навичками і вміннями. Ця діяльність може виходити за межі домашньої сфери і відбуватися за участю сім’ї, держави, ринку і громадських об’єднань. З огляду на це, розвиток сімейних форм влаштування потребує вироблення механізмів відбору і підготовки дорослих, які мають намір прийняти у родину дітей, які залишилися без батьківської опіки. Мета статті полягає у висвітленні соціально-психологічних характеристик замісних батьків, які визначають успішність або неуспішність виконання ними виховних функцій. Представлено мотиваційні комплекси і цінності, які спонукають батьків до створення замісної сім’ї. Схарактеризовано моделі замісних сімей щодо успішності або неуспішності реалізації виховних функцій. Визначено критерії успішного батьківства за трьома рівнями: дитячо-батьківські стосунки, батьківські інтеракції, взаємозв’язок замісної сім’ї з суспільством. Розглянуто соціально- психологічні характеристики замісних батьків, які впливають на успішну адаптацію родини в умовах прийняття дитини в сім’ю. Обґрунтовано значення урахування додаткових чинників, які зумовлюють потенційну успішність замісної сім’ї. Наголошено, що дотепер не знайшли широкого висвітлення в науковій літературі такі гендерні аспекти замісного батьківства, як участь чоловіків у виконанні хатньої роботи і догляданні за дітьми, гендерна соціалізація дітей, одинокі замісні батьки, випадки домашнього насильства у замісних сім’ях тощо. Nowadays, the problem of protecting the rights and interests of orphaned children and children deprived of parental care is gaining relevance. The family is viewed as a leading institution for child socialization, a guarantor of his/her harmonious development and satisfaction of his/her needs; therefore, foster families as a modern form of temporary family placement for children is currently deemed to be preferential. Experts gradually start to realize the necessity of transition to the “professionalization of care” in general and parenthood in particular, when care is considered as a special type of activity that implies possession of specific skills and abilities. Such activity may go beyond the domestic sphere and take place with the involvement of the family, state, market and non-governmental associations. In view of this, the development of family forms of placement requires creation of mechanisms for the selection and training of adults who intend to take children deprived of parental care into their family. The article presents motivational complexes and values encouraging parents to start a foster family. Replacement family models have been characterized in terms of the educational function implementation being successful or unsuccessful. Successful parenthood criteria have been defined at three levels: child-parent relationships, parents' interactions, interrelation between the family and society. Social and psychological features of foster parents have been analyzed, which features have an impact on successful adaptation of the family in the situation where a child is being taken into the family. The importance of taking account of additional factors that underlie potential success of a foster family has been substantiated. It is emphasized that such gender-related aspects of foster parenthood as the husbands' involvement in doing housework and looking after children, children's gender socialization, single foster parents, instances of domestic violence in foster families, etc. still have not been extensively covered in scientific literature.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8360
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yaroshenko Al..pdf296.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.