Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8358
Title: Види і причини порушень постави у фронтальній площині у дітей з ЗПМР
Other Titles: Types and causes of postural disorder in the frontal plane in children with psychomotor retardation
Authors: Бєсєда, В. В.
Keywords: раннего возраста
позвоночник
дошкольники
нарушения осанки
диагностика
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бєсєда В. В. Види і причини порушень постави у фронтальній площині у дітей з ЗПМР / В. В. Бєсєда // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 145-154.
Abstract: Ведущим признаком у детей с задержкой психомоторного развития (ЗПМР) являются нарушения опорно-двигательного аппарата, где дефекты осанки способствуют появлению полиорганных нарушений. Научные исследования констатируют разные данные относительно нарушений осанки у детей раннего и дошкольного возраста, что обусловлено отсутствием в настоящее время единой классификации нарушений осанки во фронтальной плоскости. Поэтому целью исследования являлось создание новой комплексной классификации нарушений осанки во фронтальной плоскости у детей раннего и дошкольного возраста с ЗПМР в зависимости от причин их возникновения, адаптированную к возможностям коррекционно направленного физического воспитания с помощью метода анализа и классификации. В ходе исследования было выявлено следующее: 1. Проблема нарушений осанки у детей раннего и дошкольного возраста занимает ведущие позиции, но при этом у малышей с задержкой психомоторного развития вопросы диагностирования и выявления этиологии нарушений разработаны недостаточно. 2. Основные виды нарушений осанки во фронтальной плоскости у детей представлены в виде сколиоза, предшественником которого является асимметричная осанка. 3. Причины появления нарушений осанки у детей имеют разную природу и зависят от многих факторов – нами не было выявлено единого подхода у исследователей по выявлению этиологии возникновения нарушений осанки во фронтальной плоскости. 4. Представлена новая комплексная классификация, в которой нашли отражение пять основных этиологических блоков нарушений осанки у детей раннего и дошкольного возраста с ЗПМР во фронтальной плоскости: биомеханический (анатомический), нейрогенно-мышечный, миофасциальный, психосоматический и компенсаторный. Перспективы дальнейших исследований могут лежать в русле поиска корреляции причинно- следственных отношений этиологии и патогенеза нарушений осанки во фронтальной плоскости у данного контингента детей по выше обозначенным блокам. Disorders of the musculoskeletal system, where posture defects contribute to the appearance of multiple organ dysfunctions, are the leading symptom demonstrated by the children with psychomotor retardation. Scientific studies state different data regarding postural disorders in children of early and preschool age, which is caused by lack of a unified classification of postural disorders in the frontal plane. Therefore, the purpose of the study was to develop a new comprehensive classification of postural disorders in the frontal plane in infants and preschool children with psychomotor retardation depending on their causes, the classification being adapted to the possibilities of the correction-oriented physical training, by means of the analysis and classification methods. During our research, we have revealed the following: 1. The problem of postural disorders demonstrated by the children of early and preschool age occupies a leading position, but at the same time, the issues related to the diagnosing of the children suffering from psychomotor retardation alongside the determination of the etiology of disorders have not been sufficiently developed. 2. The main types of postural disorders in the children’s frontal plane are presented in the form of scoliosis, asymmetric posture being its precursor. 3. The reasons for postural disorders in children are of a diverse nature and depend on many factors; we have not revealed a unified approach to the identification of the etiology of postural disorders in the frontal plane in scholars’ studies. 4. A new complex classification is presented; it which includes five main etiological blocks of postural disorders in the frontal plane of children of early and preschool age who suffer from psychomotor retardation: biomechanical (anatomical), neurogenic-muscular, myofascial, psychosomatic and compensatory. The prospects for further research may lie in the mainstream of the search for a correlation between the cause-effect relationships of the etiology and pathogenesis of postural disorders in the frontal plane demonstrated by the children under focus according to the five above-mentioned blocks.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8358
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biesieda V..pdf294.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.