Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8355
Title: Методологія пізнавальної діяльності – підґрунтя формування у дітей оцінно-контрольних дій
Other Titles: The methodology of cognitive activity as the basis for developing children’s evaluative and controlling actions
Authors: Bohush, Alla Mykhailivna
Богуш, Алла Михайловна
Богуш, Алла Михайлівна
Сараєва, І. В.
Keywords: діяльність
пізнавальна активність
діяльнісний підхід
діти старшого дошкільного віку
пізнання
пізнавальна діяльність
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Богуш А. М. Методологія пізнавальної діяльності – підґрунтя формування у дітей оцінно-контрольних дій / А. М. Богуш, І. В. Сараєва // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 120-128.
Abstract: У статті висвітлено теоретико-методологічні засади формування у дітей оцінно- контрольних дій у різних видах діяльності. Схарактеризовано діяльнісний підхід як джерело пізнання дитиною природного, предметного й соціального довкілля, розвитку особистості дитини, формування її світогляду. Першоосновою різних видів діяльності дітей є пізнавальна діяльність. З’ясовано сутність понять пізнання, пізнавальна діяльність, пізнавальна активність. «Пізнання» визначено як процес активного сприйняття та відображення у свідомості людини предметів і явищ довкілля, в результаті якого суб’єкт засвоює нове значення та здобуває нове знання. На підставі аналізу досліджень учених (Б. Ананьєв, П. Гальперін, М. Лісіна, Г. Люблинська, Н. Тализіна та ін.) потрактовано феномен «пізнавальна діяльність» як усвідомлений, цілеспрямований процес набуття особистістю нових знань, умінь і навичок, спрямованих на пізнання довкілля, вирішення проблемних ситуацій, результатом якого є здобуття нового предметно-соціального досвіду в розвитку особистості. З’ясовано, що успіх пізнавальної діяльності залежить від пізнавальної активності, яку визначено як рису особистості, що виявляється в її ставленні до процесу пізнання, що передбачає стан відповідної готовності, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, спрямованої на оволодіння людиною предметно-соціального досвіду, накопичених людством знань та способів діяльності. Пізнавальна активність є стимулом, мотивом до успішної пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку, яка стимулює у дітей дії оцінки і контролю. The current changes in the field of education require the systematic updating of educational and professional training programs intended for future managers, the developing of new competences and the using of innovative training technologies, which confirms the significance and necessity of the dominance of practice-oriented training in the training of modern education managers who must be competitive on the labour market . The purpose of the article is to identify the features of the practice-oriented training as a means of professionalisation and to justify the specifics of its implementation into the system of professional training aimed at future education managers. Research Methodology. These theoretical methods were used in the study: analysis, generalisation and systematisation of scientific literature in order to clarify the concepts “professionalisation”, “professionalism” as well as the features of the practice-oriented training; to identify the specificity of the training aimed at the future education managers at an institution of higher education. In addition, questionnaires were used as a method of empirical research to identify the difficulties experienced by the future education managers in the period of their professional training within Master programmes. It has been proved that the professionalisation of the future education managers is a process of professionalism development. The authors have generalised the twelve-year experience of the Department of Educational Management and Public Administration of Ushynsky University in training future education managers to use a practice-oriented approach; to consider the challenges of today and the modern requirements set as a result of the reforms and innovations; to improve the content and to choose training tactics, taking into consideration corresponding teaching / learning forms, methods and tools which provide for the ability to autonomously make decisions under conditions of uncertainty, identifying risks, the impact of internal and external factors on the development of a higher education institution in the period of changes. The necessity to use the information-factual base of reasonably expected situations in the process of the future education managers’ independent educational activity has been substantiated since it promotes the development of higher education seekers’ individual abilities, the creation of conditions for their active, fruitful educational and cognitive activities and provides for creative use of organisational forms and methods.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8355
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bogush Al., Sarajeva Ir..pdf280.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.