Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8350
Title: Діагностика початкового рівня розуміння поняття «християнський мотив» школярами основних шкіл України та Республіки Польща
Other Titles: Analysis of the initial level of understanding the concept “Christian motive” by primary schoolchildren in Ukraine and the Republic of Poland
Authors: Іванюк, М.
Keywords: урок
християнський мотив
критерії
зарубіжна література
показники
діагностувальна методика
рівні сформованості
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Іванюк М. Діагностика початкового рівня розуміння поняття «християнський мотив» школярами основних шкіл України та Республіки Польща / М. Іванюк // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 83-89.
Abstract: Зміни в нашому суспільстві, зумовлені сучасними глобалізаційними процесами, несуть низку об’єктивних та суб’єктивних загроз, що руйнують світоглядні методології сучасної молоді у розумінні світу, а також негативно впливають на духовний розвиток особистості. Власне це і зумовлює переосмислення світоглядних орієнтирів та звернення до духовно-моральних цінностей, що знаходить відображення в шкільних освітніх програмах не тільки української, але і зарубіжної літератури. Введення в шкільні програми творів, основою яких є християнський мотив вимагає від вітчизняної методики нових підходів до вивчення і аналізу художніх текстів. Тексти зарубіжної літератури, що в українській школі у переважності випадків вивчаються в українських перекладах як і з української літератури, забезпечують розвиток естетичних смаків і вподобань читачів, формують культуру міжособистісних стосунків, сприяють вихованню людяності й толерантності, милосердя та шляхетності, складаючи основні неперехідні цінності як для окремої людини, так і для народу вцілому. Це мотивувало необхідність дослідження та розробки навчальних матеріалів для сприяння розуміння цілісності літературного тексту, що містить християнські образи, мотиви та систему загальнолюдських цінностей. У статті представлена методика діагностувального експерименту щодо визначення вихідного рівня розуміння поняття «християнський мотив» учнями основних шкіл України та Республіки Польща. Визначено критерії та показники досліджуваного питання. Методами дослідження виступили: анкетування вчителів і учнів, констатувальні зрізи, опитування, бесіди, спостереження й аналіз уроків зарубіжної літератури в 5-7 класах загальноосвітніх шкіл I-III ступенів Івано-Франківської, Львівської областей та уроків словесності в І-ІІІ класах основних шкіл Мазовецького та Підкарпатського воєводств Республіки Польща. Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає у розробці методичних підходів до вивчення християнських мотивів на уроках зарубіжної літератури та їхнього розуміння школярами. Перспективи подальших досліджень убачаємо у розробці експериментальної моделі щодо розуміння поняття «християнський мотив» учнями 5-7 класів в українських загальноосвітніх школах, залучаючи польський досвід учителів-словесників і як супровідний момент: формування моральних цінностей школярів посередництвом художнього тексту вцілому та християнських мотивів/образів, зокрема. Changes in our society are caused by modern globalization processes carrying a number of objective and subjective threats that destroy the worldview methodologies of understanding the world by modern youth, as well as affecting the spiritual development of an individual. In fact, all this forces to reconsider the ideological orientations and appeal to spiritual and moral values, which is reflected in school curricula of not only Ukrainian but also World Literature. Introducing works based on Christian motive to school curricula require that the national methodology should find new approaches to the study and analysis of artistic texts. Texts in World Literature, which in Ukrainian schools are mostly studied in translated forms, as well as those in Ukrainian literature, provide the development of aesthetic tastes and preferences of readers, form the culture of interpersonal relationships, promote the cultivation of humanity and tolerance, compassion and mercy all of which constitute main timeless values both for a single individual and people as a whole. This has motivated the need for research and development of educational material in order to facilitate understanding the integrity of a literary text containing Christian images, motives, and a system of universal values. The article presents the method of a diagnostic experiment for determining the initial level of understanding the concept “Christian motive” by primary schoolchildren in Ukraine and Poland. The criteria and indicators of the investigated issue have been defined. The research methods used are: surveying teachers and students, ascertaining tests, recitation, conversation, observation and analysis of World Literature lessons in 5th -7th forms of I-III grade secondary schools in Ivano-Frankivsk, Lviv regions and Literature lessons in 1st - 3rd forms of secondary schools in Masovian and Subcarpathian Voivodeships in the Republic of Poland. The practical significance of the findings is to develop methodological approaches to the study of Christian motives at the lessons of World Literature and their understanding by students. We see further research perspectives in the development of an experimental model for understanding the concept “Christian motive” by students of 5th-7th forms in Ukrainian secondary schools, using Polish Literature teachers’ experience as an auxiliary factor: formation of students’ moral values through the use of artistic texts in general and Christian motives/images in particular.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8350
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivaniuk M..pdf289.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.