Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8343
Title: Розвиток ключових компетентностей молодших бакалаврів гуманітарних спеціальностей у параметрах особистісно-зорієнтованої освітньої парадигми
Other Titles: Development of key competences of junior bachelors specialised in the Humanities within the person-oriented educational paradigm
Authors: Літінська, О.
Keywords: парадигма
особистісно-зорієнтоване навчання
компетентнісний підхід
особистість
компетенція
фахівець
вища освіта
молодший бакалавр
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Літінська О. Розвиток ключових компетентностей молодших бакалаврів гуманітарних спеціальностей у параметрах особистісно-зорієнтованої освітньої парадигми / О. Літінська // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 28-35.
Abstract: У статті висвітлюються деякі аспекти конструктивності системної реалізації у вищій школі особистісно-зорієнтованої парадигми. Установлено, що особистісно-зорієнтована освіта ґрунтується на такій організації взаємодії суб'єктів освітнього процесу, коли створюються максимально можливі умови для розвитку в суб'єктів цього процесу здатності до самоосвіти, самовизначення, самостійності і самореалізації насамперед у сфері майбутньої професійної діяльності. Доведено впливовість особистісно-зорієнтованої освітньої парадигми на випереджувальний розвиток ключових компетентностей молодших бакалаврів гуманітарних спеціальностей. Завдання дослідження: уточнити зміст понять «особистісно-зорієнтоване навчання», «особистісно-зорієнтований підхід»; сформулювати концептуальні особливості особистісно- зорієнтованого навчання у вищому закладі освіти в сучасних умовах; конкретизувати зміст процесу розвитку ключових компетентностей молодших бакалаврів гуманітарних спеціальностей крізь призму особистісно-зорієнтованого підходу. Для досягнення поставленої мети і вирішення виділених завдань, перевірки вихідних положень у дослідженні буде використано комплекс методів теоретичного та емпіричного характеру, з-поміж яких базовими були аналіз наукової літератури з проблематики дослідження; систематизація та узагальнення даних і їх діагностика; порівняльний та прогностичний методи. Резюмовано, що особистісно-зорієнтований підхід – це методологічно обґрунтована позиція в педагогічній діяльності, яка спирається на систему взаємопов'язаних понять та ідей, форм і методів, і дозволяє забезпечувати і стимулювати процеси самопізнання, самовдосконалення і самореалізації особистості, розвитку її унікальності і творчої індивідуальності. При використанні цього підходу у вищому закладі освіти викладач орієнтується на особистість студента, докладаючи основні зусилля на процес його саморозвитку. Відтак, відповідно до нової освітньої парадигми результатом навчання у закладі вищої освіти виступають не просто знання, уміння та навички, а компетенції. Формування ж останніх відбувається нині в умовах спрямування кожного студента на створення власної індивідуальної освітньої траєкторії. Підсумовано, що індивідуальна освітня траєкторія молодших бакалаврів гуманітарних спеціальностей – це індивідуальний шлях самореалізації особистості в процесі освіти, що виявляється в усвідомленому компетентному прийнятті рішень і виборі кращих варіантів дій. The article describes the peculiarities of implementation of the person-oriented paradigm at an establishment of higher education. It has been established that the person-oriented teaching is based on such an organization of the interaction between the subjects of the teaching / learning process, when the maximum possible conditions for the development of this process participants’ abilities of self-education, selfdetermination, independence and self-realization in the sphere of professional activity are created. The purpose of the article is to characterize the person-oriented educational paradigm as a major component of the development of the key competences of junior bachelors specialised in the Humanities. The objectives of the study are as follows: to clarify the content of the concepts “person-oriented teaching”, “personoriented approach"; to formulate conceptual features of the person-oriented education at an establishment of higher education under modern conditions; to specify the content of the process of the development of the key competences of junior bachelors specialised in the Humanities through the prism of the person-oriented approach. To achieve the aim of the study and to solve the designated issues, to check the starting points in the research, a set of methods of theoretical and empirical nature is used: analysis of scientific literature on the research topic; data collection and diagnostics; comparative and prognostic methods. It is summarized that the person-oriented approach is a methodological position in the pedagogical sphere which relies on a system of interconnected concepts and ideas, forms and methods, and allows providing the processes of person’s self-discovery, self-improvement and self-realization, as well as the development of his / her uniqueness and individuality. When using this approach at a higher education institution, the tertiary teacher focuses on the student's personality, making major efforts for his / her development. Thus, according to the new educational paradigm, the education results are not knowledge, skills or abilities. The main education results are competences. The development of competences is now taking place in the context of each student's orientation towards creating his or her own individual educational trajectory. It is summarized that the individual educational trajectory of junior bachelors specialised in the Humanities is a person’s individual way of self-realization in the process of learning, which is manifested in conscious decision-making and choosing the best variants of acting.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8343
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lіtіnska Ol..pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.