Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8341
Title: Детермінанти системи контролю іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей
Other Titles: The determinant of foreign language training control of the students of non-linguistic specialties
Authors: Долинський, Борис Тимофійович
Долинский, Борис Тимофеевич
Dolinsky, Borys Tymofiyovych
Іваненко, С. В.
Лозенко, Н. М.
Keywords: контроль
іншомовна підготовка
немовні спеціальності
компетентність
концепція
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського», Центр соціально-політичних досліджень «Politicus»
Citation: Долинський Б. Т. Детермінанти системи контролю іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей / Б. Т. Долинський, С. В. Іваненко, Н. М. Лозенко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 14-21.
Abstract: Мета дослідження – удосконалити систему контролю іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей. Об’єкт дослідження – іншомовна підготовка студентів немовних спеціальностей. Предмет дослідження – зміст, форми, методи та засоби контролю іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей. Методологія дослідження ґрунтується на консолідації теоретичних методів і педагогічного спостереження з метою визначення концептуальних положень щодо особливостей вдосконалення контролю іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей та впровадження сучасних підходів. Запропоновано провідні положення системи контроля, виокремлено іншомовну підготовку із масиву наукової інформації та практичних підходів у викладанні іноземної мови для студентів немовних спеціальностей. Засвідчено, що обов’язковою вимогою подальшого розвитку наукового напряму іншомовної підготовки студентів, яка узгоджується із фундаментальними даними загальної теорії підготовки фахівців вищої освіти, є впроваджена авторська система. Визначено види діяльності процесу контроля іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей, що відображають роль об'єкта в рамках наявної системи підготовки. Розроблено домінанти, які характерні для цього контингенту студентів. Проведений аналіз дозволяє дійти певних висновків щодо використання технологій тестування при оцінці якості іншомовної підготовки в сучасному закладі вищої освіти, яка повинна бути адаптована до конкретних умов. Технологія оцінювання передбачала комплексне проведення контрольно-оцінних заходів, заснованих на використанні традиційних форм контролю і бально-рейтингової ІТ. Окреслені види діяльності та домінанти системи контролю іншомовної підготовки студентів немовних спеціальностей є об’єктивними і структурованими характеристиками, завдяки яких можна оцінити якість здобутих знань та набутих умінь і навичок студентів немовних спеціальностей, а також удосконалити методику навчання іноземної мови в закладах вищої освіти, метою якої є особистісне та професійне зростання студента. Ключові The purpose of the study is to improve the monitoring system of foreign language training of the students specialised in non-linguistic disciplines. The object of the study is foreign language training of students specialised in non-linguistic disciplines. The subject of the study is the content, forms, methods and means of monitoring foreign language training of students specialised in non-linguistic disciplines. The research methodology is based on the consolidation of theoretical methods and pedagogical observation in order to determine the concepts dealing with the features of improving the control of foreign language training of the students specialised in non-linguistic disciplines and the introduction of modern approaches. The leading provisions of the control system are proposed, where foreign language training is allocated from an array of scientific information and practical approaches in teaching a foreign language for the students specialised in non-linguistic disciplines. It has been testified that the implemented author’s system is a compulsory requirement for the further development of the scientific direction of foreign language training of students which is consistent with the fundamental data of the general theory of training specialists within higher education. The types of activities used in the process of monitoring foreign language training of the students specialised in non-linguistic disciplines which reflect the role of the object within the existing training system have been determined. The dominants which are characteristic for these students have been developed. The analysis allows us to make certain conclusions regarding the usage of testing technologies in assessing the quality of foreign language training in a modern institution of higher education, which should be adapted to the specific conditions aimed at guaranteeing the quality of control system of professional education. The technology of assessment provided the integrated conduct of control and evaluation activities based on the usage of traditional forms of control and score-rating innovative technology. The indicated activities and dominants of the system aimed at monitoring the foreign language training of the students specialised in nonlinguistic disciplines are objective and structured characteristics, thanks to which it is possible to assess the quality of the acquired knowledge and acquired skills of the designated students, as well as to improve the methodology of teaching foreign language at higher education institutions, the purpose of which is student’s personal and professional growth.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8341
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dolinsky B., Ivanenko S., Lozenko N..pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.