Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/803
Назва: Методи стимулювання художньо-ментальних процесів у виконавській діяльності майбутніх учителів музики та хореографії
Інші назви: Methods of stimulating imaginative and mental processes in future musis and choreography teachers' performing activities
Автори: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Ключові слова: художня ментальність
художньо-ментальна сфера особистості
виконавська діяльність
сінестезія
поліхудожня орієнтація
етноментальна зорієнтованість
artistic mentality
artistic and mental sphere
performing activity
synthesis
polyartistic focus
ethnomental focus
Дата публікації: 2017
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Рeброва, О. Є. Методи стимулювання художньо-ментальних процесів у виконавській діяльності майбутніх учителів музики та хореографії / О. Є. Рeброва // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – № 4. – С. 39-46.
Короткий огляд (реферат): У статті обґрунтовано актуальність наукової рефлексії художньо-ментальних процесів у фаховому ми- стецько-педагогічному становленні студентів-музикантів та хореографів; добору методів, що впливають на художньо-ментальні процеси в їхній виконавській діяльності під час навчання та творчої самореалізації. Показано, що художньо-ментальні процеси, що їх зазнає особистість під час тривалого навчання мистецько виконавських дисциплін, характеризуються наступними ознаками: поліхудожньою орієнтацією, що формується під впливом мистецької інтеграції та синестезії сприйняття, відчуття, інтерпретації мистецьких творів; етнічною зорієнтованістю, що ґрунтується на феноменології етноментальності. Експериментальна перевірка емоційно-перцептивних слухових та аудіотренінгів показало, що вони стимулюють полімодальність художньо-ментальних процесів; також ефективним виявилося послідовне чергування моделей пізнання: наукового, аматорського, художнього, педагогічного (евристично-пошуковий метод метафоризації образу)/. The paper deals with the scientific reflection of imaginative and mental processes in professional artistic and educational development of students majoring in music art and choreography; as well as methods influencing their imaginative and mental processes in their performing activities in the process of studying at higher educational institutions and during their creative selffulfillment. These are the processes which synthesize the emotional and cognitive spheres of future professionals, directing all psychological modes of creative activities in a certain (cultural, ethnic and mental, value, traditional, etc.) field. The paper aims to distinguish and describe the most efficient methods of stimulating imaginary and mental processes in music and choreographic performing activities which have proved their effectiveness in practice. The imaginative and mental processes which take place in the process of continuing studying of disciplines of music and choreography cycle are characterized by the following features: polyartistic focus, which is formed under the influence of artistic integration and synthesis of perception, feelings, interpretations of artistic works; ethnic focus, which is based on the phenomenology of ethnic mentality. The synthesis involves artistic and imaginative associative bonds with life realities and analogies of other kinds of arts, and the ethnic focus is a part of ethnic characteristics of mentality: traditions, stereotypes, national codes and symbols which form the spiritual sphere, as well as moral and aesthetic culture of a personality. The experimental assessment of emotional and perceptive audio trainings has shown that they stimulate the polymodality of imaginative and mental processes. Besides, the interchanging of the following cognition models (heuristic and search method of image metaphorization) is considered to be effective as well: scientific, amateur, artistic, educational. The suggested methods have increased the quality of teaching and the students’ academic achievements, which has proved the hypothesis that imaginative and mental processes are the factor of improving the quality of education due to their creative and image-enriching potential in the professional development of future Music and Choreography teachers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/803
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2017

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
.Реброва О..pdf609.8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.