Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/768
Title: Виховання в контексті інтересів суспільства доби Середньовіччя
Other Titles: Воспитание в контексте интересов общества эпохи средневкковья
Edukation in the context of public interests of the middle ages
Authors: Черняк, С. Г.
Черняк, С. Г.
Cherhiak, S.
Keywords: виховання
суспільство
Середньовіччя
освіта
Київська Русь
воспитание
общество
Средневековье
образование
Киевская Русь
education
society
Middle Ages
Kievan Rus
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Черняк, С. Г. Виховання в контексті інтересів суспільства доби Середньовіччя / С. Г. Черняк. // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 1. – С. 57-61.
Abstract: Статтю присвячено проблемі виховання особистості в контексті інтересів суспільства доби Середньовіччя. Автор на засадах ретроспективного логіко-системного аналізу висвітлює види виховання періоду феодалізму, акцентує увагу на питанні освіти жінок. Не залишено поза увагою дослідника активний розвиток виховного потенціалу українського народу епохи Київської Русі. Статья посвящена проблеме воспитания личности в контексте интересов общества периода Средневековья. Автор акцентирует особое внимание на том, что в эру Средних веков главной идеологической основой развития общества стала церковь. В основу идеологического подхода была заложена особая аскетическая доктрина, следуя которой необходимо безразлично относится ко всем земным благам. Аскетизм проявился во всех сферах земной культуры и стал составляющей быта того времени. Заостряется внимание на том, что развитие образовательно-воспитательной практики обусловило активизацию особого духовного воспитания, которое осуществлялось через систему церковного образования. Автор раскрывает специфику воспитания в феодальном обществе. Система воспитания была классовой, так как подчинялась интересам светских и духовных феодалов. Были выделены следующие виды воспитания в феодальном обществе: церковное, рыцарское, бюргерское. Церковное воспитание осуществлялось посредством церковного образования, в состав которого входили парафиальная, монастырская и соборная школы. Автор описывает систему рыцарского воспитания, содержание которого составляли семь доброчестностей, а именно: верховая езда, охота, стрельба из лука, метание копья, игра в шахматы, умение писать стихи, петь и играть на музыкальных инструментах. Детально описаны особенности бюргерского воспитания, развитию которого способствовали ремесла и торговля в городах. Также не оставлено без внимания воспитание детей сельских жителей, которое имело такие составляющие: физическое, трудовое, нравственное, религиозное. Автор также охватывает элементы воспитания женщин, которое было сословным. В это же время активное развитие воспитательного потенциала украинского народа было связано с эпохой Киевской Руси. В период Киевской Руси были заложены основы педагогической мысли, конкретизировано содержание и задачи воспитательного процесса. Кроме этого, в статье проанализированы основные литературные произведения того времени.The article is deals with the issue of educating a personality in the context of public interests of the Middle Ages. The author focuses on the fact that church considered to be the main ideological basis of the society development at that time. The ideological approach was based on special ascetic doctrine, according to which one should ignore all worldly goods. Asceticism was manifested in all spheres of culture and was predominant in life of the time. The development of the educational practice caused the activation of special spiritual education, which was implemented through the system of church education. The author describes the specificity of education in feudal society. The educational system had class structure as was dependant from influential social circles. The following kinds of education in feudal society have been distinguished: church, knight, and public. Church education involved parochial, almonry and cathedral schools. The author also describes the system of knight education, which was based on seven principles: riding, javelin throwing, playing chess, writing poems, singing, playing musical instruments. The peculiarities of public education have been also described. Craft and trade in towns and cities contributed to its development at that time. Education of rural people involved physical, labor, moral and religious development. The development of the educational potential of that time was associated with the epoch of Kievan Rus, when the basis of the pedagogical thought has been formed. Besides, the most famous literary works of that time have been reviewed in the article. The article is deals with the issue of educating a personality in the context of public interests of the Middle Ages. The author focuses on the fact that church considered to be the main ideological basis of the society development at that time. The ideological approach was based on special ascetic doctrine, according to which one should ignore all worldly goods. Asceticism was manifested in all spheres of culture and was predominant in life of the time. The development of the educational practice caused the activation of special spiritual education, which was implemented through the system of church education. The author describes the specificity of education in feudal society. The educational system had class structure as was dependant from influential social circles. The following kinds of education in feudal society have been distinguished: church, knight, and public. Church education involved parochial, almonry and cathedral schools. The author also describes the system of knight education, which was based on seven principles: riding, javelin throwing, playing chess, writing poems, singing, playing musical instruments. The peculiarities of public education have been also described. Craft and trade in towns and cities contributed to its development at that time. Education of rural people involved physical, labor, moral and religious development. The development of the educational potential of that time was associated with the epoch of Kievan Rus, when the basis of the pedagogical thought has been formed. Besides, the most famous literary works of that time have been reviewed in the article.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/768
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черняк С. Г..pdf227.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.