Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7228
Title: Метафора зору у філософії в контексті ідеї Блага Платона
Other Titles: Metaphore of sight in philosophy in the context of Plato’s idea of the Good
Authors: Ільїна, Галина Володимирівна
Ilyina, Halyna Volodymyrivna
Keywords: візуальне мислення
метафора
метафора зору
відчуття
пізнання
ідея Блага
умоосягнення
visual thinking
metaphor
metaphor of sight
perception
cognition
the idea of the Good
intelligible
Issue Date: 2017
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Ільїна Г. В. Метафора зору у філософії в контексті ідеї Блага Платона / Г. В. Ільїна // Наукове пізнання: методологія та технологія : наук. журнал. – 2017. – №1. – С. 37-42.
Abstract: У статті досліджується проблема метафори зору і світла у філософії Платона у взаємозв’язку з ідеєю Блага. Показано, що «мислення поглядом», мислення через «бачення» є важливою складовою процесу пізнання і культури філософського мислення. Metaphors play a key role in philosophy. They are not just means of expressiveness, but a heuristic instrument that forms philosophical systems. Consequently, on the one hand, with the help of metaphors, philosophy is freed from excessive abstraction, directing thought into specific channel. On the other hand, metaphors form the means of figurative expressiveness, which does not offer an available, logically grounded theory. So there is a task to find out how the means of figurative expression are acting. We can find it in a well-known Plato’s allegory of the cave. The “cave” represents the human nature with regard to its "enlightenment". People in the Cave use at least two senses, eyesight and hearing, as opposed to those in the sun watching the visible world.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7228
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ilyina Halyna Volodymyrivna 2017 1.pdf565.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.