Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/711
Title: Особливості діалогової взаємодії в навчально-виховному процесі майбутніх учителів музичного мистецтва
Other Titles: Особенности диалогического взаимодействия в учебно-воспитательном процессе будущих учителей музыкального искусства
Peculiarities of dialogic interaction in the educational process of future music art teachers
Authors: Левицька, Ірина Миколаївна
Левицкая, Ирина Николаевна
Levitska, Iryna Mykolayivna
Keywords: діалог
діалогова взаємодія
музично-педагогічний діалог
майбутні вчителі музичного мистецтва
диалог
диалогическое взаимодействие
музыкально-педагогический диалог
будущие учителя музыкального искусства
dialogue
dialogic interaction
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Левицька, І. М. Особливості діалогової взаємодії в навчально-виховному процесі майбутніх учителів музичного мистецтва / І. М. Левицька // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 1. – С. 37-41.
Abstract: У статті розглядається феномен діалогу в філософському, психологічному та педагогічному аспектах. Розкрито значення діалогу в музичній освіті. Автор підкреслює, що діалог повинен ґрунтуватись на відвертості, гуманності, толерантності, доброзичливості, активності, готовності прийняти думку іншого, рівності психологічних позицій вчителя й учнів. Відзначено, що мета діалогової взаємодії в навчально-виховному процесі майбутніх учителів музичного мистецтва полягає в тому, щоб вести студентів шляхом активно-творчої, духовно-особистісної, «розуміючої» взаємодії з музикою, а також сприяти їх самореалізації в цьому процесі. В статье представлен теоретический аспект особенностей диалогического взаимодействия в учебно-воспитательном процессе будущих учителей музыкального искусства. The article deals with the review of peculiarities of dialogic interaction in the educational process of future Music Art teachers. The essence of the term “dialogue” as well as its significance in music education have been revealed. A dialogue is considered to be a specific form of personal interaction and a kind of relations, when a partner is regarded as an equal free subject with his/her own interests, values and inner world. It has been emphasized that a dialogue should be based on openness, humanism, tolerance, kindness, activeness, readiness to accept others’ opinion, etc. A music pedagogical dialogue is characterized by the process of spiritual cooperation of a compositor, a teacher and students. It has been also noted that a dialogue, in which the exchange of not only knowledge but also personal senses and collaboration take place, is provided by democratic style of communication in the system “teacher-student”, where equal significance of partners is of special importance. Dialogism in the process of music education is implemented in the following forms: a dialogue between a student and a teacher during one-to-one tuitions, a dialogue between a student and a music composition, as well as a virtual dialogue with a composer-an author of a music composition, a dialogue between students acting as performers-interpreters and students-listeners during concerts, seminars; a macrodialogue between cultures, when a musician performs compositions of different epochs. That is why the main purpose of dialogic interaction in the educational process of future Music Art teachers is to develop their creative and personal potential, teach them to understand music and contribute to their self-realization.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/711
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Левицька І. М..pdf244.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.