Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/687
Title: Impact of intensive dail stress on teacher's occupational health
Other Titles: Проблема впливу інтенсивного повсякденного стресу на професійне здоро'вя педагога
Authors: Dziuba, T.
Дзюба, Т. М.
Keywords: ntensive daily stress
occupational health
employee’s adaptive resource
employee’s adaptive resource
harmful effects of professional and personal deformations
motional burn-out
behavioural factors of risk of employee’s occupational health
інтенсивний повсякденний стрес
професійне здоров’я
адаптаційні ресурси працівника
копінг-стратегії
шкідливі ефекти професійно-особистісної деформації
емоційне вигорання
поведінкові фактори ризику професійного здоров’я працівника
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Дзюба, Т. М. Проблема впливу інтенсивного повсякденного стресу на професійне здоров'я педагога / Т. М. Дзюба // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – № 3. – С. 18-22.
Abstract: The paper deals with the specific parameters of the influence of intensive daily stress on teacher’s occupational health. A number of significant correlation relationships among the determined parameters are analysed. Special attention is paid to the fact that the main chronic illnesses of today arise from emotional sufferings, acute and chronic stress. On the basis of the determined relationships, the intensive daily stress is considered to be the specific feature of teacher’s work, which can result in emotional burn-out and loss of employee’s occupational health under the particular conditions. The intensive daily stress exhausts pedagogue’s adaptive resources, forming the harmful effects of professional and personal deformations (cognitive, emotional, behavioural) and negatively affecting the mood changes and professional coping-behaviour. Professional stress activates almost all human coping-strategies. However, the increase of the frequency of using passive (“escape behaviour”, “careful actions”, “acceptance”) and prosocial (“search for social support”) coping-strategies in the situation of the long-lasting intensive stress is observed. The rare use of the strategies of “healthy” active coping, intended for constructive transformation of a situation, and dominance of passive strategies lead to the professional stress with chronic character, which results in asocial behaviour, involving violation of moral norms in the situations of professional communication. The determined strategies can be treated like behavioural factors of risk of employee’s occupational health under the conditions of the long-lasting intensive stress. У статті визначено специфічні параметри впливу інтенсивного повсякденного стресу на професійне здоров’я педагога. Проаналізовано низку значущих кореляційних взаємозв’язків між виявленими параметрами. Підкреслено, що основні хронічні ахворювання сьогодення виникають на тлі емоційних переживань, гострого та хронічного стресу. На основі визначених взаємозв’язків розглянуто інтенсивний повсякденний стрес як специфічну ознаку професійно-педагогічної діяльності, що за певних умов виступає ризиком емоційного вигорання і втрати професійного здоров’я працівника. Зазначено, що інтенсивний повсякденний стрес в умовах професійно-педагогічній діяльності порушує адаптаційні ресурси, формуючи шкідливі ефекти професійно-особистісної деформації педагога (когнітивні, емоційні, поведінкові) та негативно позначається на зміні його настрою і професійній копінгповедінці. Професійний стрес активізує майже весь репертуар копінг-стратегій педагога, але в ситуації тривалого інтенсивного стресу постерігається збільшення частоти використання пасивних («уникання», «обережні дії» «прийняття») і просоціальних («пошук соціальної підтримки») копінг-стратегій. Недостатність використання стратегій «здорового» активного копінгу, спрямованого на конструктивне перетворення ситуації, та переважання пасивних стратегій призводить до того, що професійний стрес набуває хронічного характеру, а в діях і вчинках більше виявляється асоціальна поведінка, що пов’язана з порушенням моральних норм у ситуаціях професійного спілкування. В умовах довготривалого інтенсивного стресу виявлені стратегії можуть розглядатися як поведінкові фактори ризику професійного здоров’я працівника.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/687
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дзюба Т. М..pdf279.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.