Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6850
Title: Психологічні особливості розвитку творчого потенціалу підлітків в умовах рекреації
Other Titles: Психологические особенности развития творческого потенциала подростков в условиях рекреации
Psychological peculiarities of adolescents’ creative potential development in terms of recreation
Authors: Лебединський, Едуард Броніславович
Лебединский, Эдуард Брониславович
Lebedynsky, Edward Bronislavovych
Keywords: creative potential
creative abilities
verbal creativity
visual creativity
adolescence
recreational period
творчий потенціал
креативні здібності
вербальна креативність
візуальна креативність
підлітковий вік
рекреаційний період
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Лебединський Е. Б. Психологічні особливості розвитку творчого потенціалу підлітків в умовах рекреації / Е. Б. Лебединський // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 12. – С. 17-22.
Abstract: The article deals with the peculiarities of the development of creative potential of creative abilities of schoolchildren-adolescents, who are having rest at the recreational center “Moloda Hvardiia”. The review of the development of structural components of a creative potential in adolescence is carried out in the article. It has been revealed that the development of all structural components of verbal and visual creativity is taking place during this age period. But 11-13 year old children are characterized by slower development of the components, that is why this period is critical in the development of intellectual creativity. According to the results of the diagnostics of the surveyed adolescents’ motivational sphere the most important is the motive of self-determination and self-improvement, which is predominant for the most of the surveyed. The second motive, which is important for the examined adolescents, is the motive of wellness, the third one is the content of education. According to the obtained results, the following conclusion can be made: most of the surveyed consider the activity, which helps them to improve themselves and to develop as a personality, to be the most important one. The high level of manifesting motivation tendency of self-determination and self-improvement is very important for the development of their creative potential. It speaks for the development of adolescents’ creative potential, for the mastering of new skills, learning or something new and personal development. У статті розглядаються особливості розвитку творчого потенціалу креативних здібностей школярів-підлітків, що відпочивають в рекреаційному закладі УДЦ «Молода гвардія». Зроблено аналіз розвитку структурних компонентів творчого потенціалу протягом підліткового віку. Згідно з даними діагностики мотиваційної сфери підлітків-рекреантів, ключовим є мотив самовизначення і самовдосконалення, який переважає у більшої частини досліджуваних. Другий мотив, який є значущим для підлітків, це – мотив благополуччя, третім за значущістю для підлітків є мотив – мотивація змісту навчання. Для більшої частини досліджуваних підлітків ключове значення займає діяльність, яка допомагає їм вдосконалюватися та розвиватися як особистості. Важливим для розвитку творчого потенціалу досліджуваних є високий рівень прояву мотиваційної тенденції самовизначення і самовдосконалення, що свідчить про розвиток творчого потенціалу підлітків, про оволодіння новими навичками, пізнання нового та особистісний розвиток.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6850
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lebedynskyi.pdf349.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.