Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/684
Title: Застосування передового науково-методичного досвіду з метою удосконалення рівнів володіння іноземною мовою у професійному середовищі
Other Titles: Использование передового научно-методического опыта с целью усовершенствования уровня владения иностранным языком в профессиональной среде
Use of the best scientific and methodical practices for improving the foreign language proficiency level in the professional environment
Authors: Бадюл, Л. М.
Бадюл, Л. М.
Badiul, L.
Keywords: іноземна мова
рівні володіння іноземною мовою
інтерактивні методи навчання
кейс-стаді
самостійна робота
студенти економічних спеціальностей
иностранный язык
уровни владения иностранным языком
интерактивные методы обучения
кейс-стади
самостоятельная работа
студенты экономических специальностей
foreign language
levels of foreign language proficiency
interactive methods of training
case study
individual work
students of economic specialties
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Бадюл, Л. М. Застосування передового науково-методичного досвіду з метою удосконалення рівнів володіння іноземною мовою у професійному середовищі / Л. М. Бадюл // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 1. – С. 32-36.
Abstract: У статті аналізуються підходи різних авторів до удосконалення мовленнєвих навичок студентів, покра- щення їх рівня володіння іноземними мовами. На основі проведеного аналізу визначено, що найбільш ефективними є наступні методи роботи зі студентами: інтегроване навчання, що базується на роботі з текстом; технологія занурення; інтерактивні методи навчання (ділові професійні ігри, кейс-стаді, дискусії, мозкові штурми, презентації та ін.). Розглянуто також декілька кейсів, розрахованих для роботи із студентами першого та другого курсів вищих навчальних закладів економічного спрямування, а також теми для самостійної роботи, які сприятимуть удосконаленню рівня володіння іноземною мовою В статье анализируются подходы разных авторов к усовершенствованию языковых навыков студентов неязыковых высших учебных заведений, улучшению их уровня владения иностранным языком. Цель статьи: теоретический анализ подходов к изучению иностранного языка и форм работы, которые способствуют более эффективному овладению иностранным языком в профессиональной среде. На основе проведѐнного анализа определено, что наиболее эффективными являются следующие методы работы со студентами: интегрированное обучение, которое основывается на работе с текстом (автор Ю. В. Дегтярѐва); технология погружения (автор З. М. Корнева); интерактивные методы обучения (деловые профессиональные игры, кейс-стади, дискуссии, мозговые штурмы, презентации и т.п.). В статье рассматриваются несколько кейсов, рассчитанных на работу со студентами первых и вторых курсов высших учебных заведений экономического профиля. Именно подобные кейсы, по мнению автора, позитивно влияют на мотивацию студентов-экономистов к изучению иностранного языка и повышению уровня владения им, поскольку основываются на реальных ситуациях, которые будущим экономистам придѐтся решать в своей профессиональной деятельности. Кроме того, поскольку на самостоятельную работу отводится большая часть нагрузки во время изучения иностранного языка, в статье предложены темы презентаций для самостоятельной работы студентов При подборе тем автор руководствовался их актуальностью для будущих экономистовThe article deals with the review of different approaches to the improvement of foreign language skills of students of non-linguistic higher educational institutions and their foreign language proficiency level. The aim of the article is to analyze different approaches to foreign language studying and forms of work, which promote more effective mastering of foreign language in the professional environment. On the basis of the carried out analysis it has been defined that the most effective methods of work with students are the following: the integrated training which is based on work with a text (by Y. V. Dehtiareva); technology of immersion (by Z. M. Korneva); interactive methods of training (business professional games, case study, discussions, brain storms, presentations, etc.). The article considers some cases optimized for work with the first and second year students of higher educational institutions of economic specialties. Similar cases, according to the author, positively influence the motivation of students-economists to foreign language studying and increase their proficiency level as these cases are based on real situations which future economists must be able to solve in their professional activity. Besides, individual work takes the most part of study load, so there are some topics of presentations for students’ individual work offered in article. The topics have been selected considering their significance for future economists. The prospects of the further research are aimed at developing a set of special exercises for students’ individual work.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/684
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бадюл Л. М..pdf235.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.