Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6801
Title: Рівень розвитку правової культури і шляхи виходу молоді з конфліктної ситуації
Other Titles: Уровень развития правовой культуры и пути выхода молодежи из конфликтной ситуации
Level of development of legal culture and ways of overcoming conflicts by youth
Authors: Булгакова, Валентина Олексіївна
Булгакова, Валентина Алексеевна
Bulgakova, Valentyna Oleksiyivna
Keywords: the level of legal culture development
the scale of evaluation of legal culture
factor A “not openminded and open-minded”
factor C emotional instability and emotional stability
conflict
the ways of conflict regulation: conformation, competition, compromise and cooperation
рівень розвитку правової культури
шкала оцінки правової культури
фактор А – замкненість і товариськість
фактор С – емоційна стійкість і емоційна нестійкість
засоби регулювання конфліктів: співробітництво, пристосування, компроміс, уникнення
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Булгакова В. О. Рівень розвитку правової культури і шляхи виходу молоді з конфліктної ситуації / В. О. Булгакова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 11. – С. 55-60.
Abstract: This research was conducted with a group of students of the first and third years of study and it was oriented at the diagnostic of the level of development of legal culture according to the scale, which was worked out by the author with the help of academician Alexey Chebykin. At the same time some different methods were applied, such as: the diagnostics of personal pecularities (Kettel P.) and the finding out of the ways of conflict regulation (Thomas K.). The “high” level of legal culture development was defined among 24% of the first-year students and 21% of the third-year students. The “middle” level of legal culture development was defined among 62% of the first-year students and the third-year students as well. The “lower than middle” level of legal culture development was defined among the first-year students – 14% and the third-year students – 17%. Дослідження, проведене на виборці студентів 1 і 3 курсів, було спрямоване на діагностику рівня розвитку правової культури за шкалою, розробленою автором під керівництвом академіка О. Я. Чебикіна, а також діагностики особистісних властивостей (за методикою Р. Кеттелла) і виявлення засобів регулювання конфліктів (за методикою К. Томаса). Високий рівень розвитку правової культури виявився у 24% студентів 1-го курсу і 21% студентів 3-го курсу. Рівень розвитку "нижче середнього" продемонстрували 14% першокурсників і 17% студентів 3-го курсу. Решта досліджуваних виявили "середній" рівень розвитку правової культури. Порівняння результатів, отриманих за "високим" рівнем розвитку правової культури з результатами, одержаними за методикою Р. Кеттелла, виявило наявність взаємозв’язку між "високим" рівнем правової культури та факторами А і С. При вирішенні конфліктів такі люди здебільшого вдаються до стратегії співробітництва.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6801
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bulhakova.pdf247.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.