Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6715
Title: Реализация этапов формирования профессионально-художественной культуры будущих учителей изобразительного искусства
Other Titles: Реалізація етапів формування професійно-художньої культури майбутніх учителів образотворчого мистецтва
Realization of stages of forming future arts teachers’ professional and artistic culture
Authors: Инжестойкова, Валентина Алексеевна
Інжестойкова, Валентина Олексіївна
Inzhestoikova, Valentyna
Таама, Аль Атаби Аяд Хаяви
Таама, Аль Атабі Аяд Хаяві
Taama, Al Ataby Ayad Hayawi
Keywords: Arts teacher’s professional and artistic culture
artistic and graphical activity
intersubject communications
профессионально-художественная культура
художественно-графическая деятельность
межпредметные связи
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Инжестойкова В. А. Реализация этапов формирования профессионально-художественной культуры будущих учителей изобразительного искусства / В. А. Инжестойкова, Таама Аль Атаби Аяд Хаяви // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 10. – С. 60-64.
Abstract: The article presents the research on the specific character of Arts teacher’s work. Training future Arts teachers in our research presupposes education of a professional, possessing the qualities of an artist and a teacher, who is satisfied with his job; the one who realizes the values of professional knowledge and abilities in pedagogical process; possesses wide arsenal of expressive means, artistic taste, who is able to estimate works of art; familiar with ethnic culture and traditions. Three stages were distinguished for carrying out the formative experiment. They are orientative, activity and evaluative. At the first (orientative) stage the process of the formation of future Arts teacher’s professional and artistic culture was carried out at the level of intersubject communications. В статье раскрыта специфика профессиональной деятельности учителя изобразительного искусства, определены сущность и структура понятия «профессионально-художественная культура личности учителя изобразительного искусства» и ее компоненты: мотивационно-ценностный; когнитивный и операциональный. Автором выделены этапы формирования профессионально-художественной культуры будущего учителя изобразительного искусства в процессе графической деятельности: ориентировочный, деятельностный и оценочный. Каждый выделенный этап наполнялся различным содержанием, характеризовался развитием и формированием структурных компонентов художественной изобразительной деятельности. Проведено экспериментальное исследование, в котором межпредметные связи выступали необходимым условием, способствующим осознанию студентами профессионально-художественной культуры как многоаспектного явления и целостной системы общего и культурного развития личности, описано использование активных методов: комбинаторики, аналогии, ассоциации, инверсии, «мозговой атаки», метод «типичных ошибок» и аналогий; использование диалоговых методов, лекций-дискуссий. Раскрыто содержание разработанного интегративного курса к дисциплине «Художественная графика».
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6715
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Inzhestoikova, Taama Al Atabi Aiad Khaiavi.pdf266.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.