Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6708
Title: Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського – першоджерело формування українськомовної особистості дошкільників і молодших школярів
Other Titles: Педагогическое наследие В. А. Сухомлинского – первоисточник формирования украиноязычной личности дошкольников и младших школьников
Pedagogical heritage of V. O. Sukhomlinskyi as a source of forming ukrainian-speaking personality of preschoolers and primary pupils
Authors: Вашуленко, М. С.
Keywords: preschool-age children
junior schoolchild
V. A. Sukhomlinsky’s pedagogical heritage
language personality
observing the natural phenomena
vocabulary enrichment
attention to the vivid word
діти дошкільного віку
молодші школярі
педагогічна спадщина Василя Сухомлинського
мовна особистість
спостереження за природними явищами
збагачення словникового запасу
увага до живого слова
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Вашуленко М. С. Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського – першоджерело формування українськомовної особистості дошкільників і молодших школярів / М. С. Вашуленко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 10. – С. 43-45.
Abstract: The article deals with the idea that a preschool and elementary teacher forms the linguistic identity of preschoolers and primary pupils. The destiny of both: the Ukrainian language and our state substantially depends on the success of the process of young generation’s linguistic identity development. The formation of the language personality is realized under the conditions of the following contradictions: between the necessity of forming a many-sided personality of a future citizen, which would represent the mentality of the Ukrainian people, and a real state of this process in our motherland, especially in different regions; also the contradictions between the level of modern requirements to the speech development of a child personality, its formation at the appropriate level of speech, communicative competence and stability of traditional approaches, techniques, which do not contribute to this process. У статті йдеться про те, що вихователь дошкільного закладу і вчитель початкових класів стоять біля джерел формування мовної особистості дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Від успішності цього процесу великою мірою залежить і доля української мови, і доля нашої держави. Автор статті ділиться своїм особистим досвідом створення системи початкової мовної освіти і виховання – програм, підручників, навчально-методичних посібників, створених на засадах компетентнісного підходу. У цій роботі він активно викори- стовує поради Василя Олександровича Сухомлинського про необхідність подолання формалізму в навчанні рідної мови наймолодших.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6708
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vashulenko.pdf245.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.