Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6652
Title: Pedagogical skills of the teacher as a means of forming a healthy lifestyle among students
Other Titles: Педагогічна майстерність вчителя як засіб формування здорового способу життя
Authors: Viznyuk, Inessa
Візнюк, Інесса
Keywords: maturity
personal maturity
criteria of teacher's personal maturity
development of teacher's personal maturity
зрілість
особистісна зрілість
критерії особистої зрілості вчителя
розвиток особистої зрілості вчителів
Issue Date: 2019
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Viznyuk I. Pedagogical skills of the teacher as a means of forming a healthy lifestyle among students / I. Viznyuk // Наука і освіта. - 2019. - №3. - С.5-9.
Abstract: The article considers the phenomenon of teacher's personal maturity as a key factor in the effectiveness of pedagogical activity. The purpose of our article is to substantiate the pedagogical skills of the teacher as a means of forming a healthy life. Generalization of various approaches gives the grounds to allocate some bipolar parameters which have great value in a context of pedagogical activity and characterize the level of a personal maturity or, accordingly, immaturity of the teacher. Based on the analysis of psychological and pedagogical approaches to the interpretation of the essence of personal development, we determine the following criteria of the teacher's personal maturity: self-determination, capacity for self-awareness, spontaneity, authenticity, readiness for emotionally close relationships, etc., as well as the adequacy of self-perception, flexibility, tolerance for contradictions, understanding of the relativity of things, positive self-image, inclination for creativity, existence of individual life philosophy and professional position. The humanization of the school and the organization of the educational process on the basis of a personal approach requires the teacher to have a high level of personal maturity, who can present him/herself to the students not as an impersonal functionary, professional, but as an original personality, who has his/her own position, which is open in expression, their feelings, emotions and views. Teaching such teachers requires the realization of a set of pedagogical conditions in the educational environment of higher education institutions, connected with ensuring the subjective position of students, intensifying their reflective processes, dialogue, problematization and personalization of pedagogical communication. The preparation of such teachers requires the realization in the educational space of a higher educational institution of a complex of pedagogical conditions connected with the maintenance of the subject position of students, activation of their reflexive processes, dialogical character, personification and complication of pedagogical interaction, Psychology of Technology and Social Psychology. У статті наведено розгляд явища особистої зрілості вчителя як ключового чинника ефективності педагогічної діяльності. На основі аналізу психолого-педагогічних підходів до інтерпретації сутності особистісного розвитку ми визначаємо такі критерії особистої зрілості вчителя: самовизначення, здатність до самосвідомості, спонтанність, справжність, готовність до емоційно близьких стосунків тощо, а також адекватність самосприйняття та сприйняття оточення, внутрішній контроль, толерантність, гнучкість, толерантне ставлення до суперечностей, розуміння відносності речей, позитивного самоіміджу, схильності до творчості, існування індивідуальної життєвої філософії та професійної позиції. Гуманізація школи та організація навчально-виховного процесу на засадах особистісного підходу вимагає від вчителя високого рівня особистої зрілості, який може представити себе учням не як безособовий функціонер, виконавець професійних обов’язків, а як оригінальна особистість, яка має власну позицію, яка відкрита у вираженні своїх почуттів, емоцій та поглядів. Навчання таких викладачів вимагає реалізації комплексу педагогічних умов у освітньому середовищі вищих навчальних закладів, пов’язаних із забезпеченням суб’єктивної позиції студентів, активізацією їх рефлексивних процесів, діалогізацією, проблематизацією та персоналізацією педагогічного спілкування. Підготовка таких викладачів вимагає реалізації у навчальному просторі вищого навчального закладу комплексу педагогічних умов, пов’язаних із підтримкою предметної позиції студентів, активізацією їх рефлексивних процесів, діалогічного характеру, уособленням та ускладненням педагогічної взаємодії, застосування технології соціально-психологічної підготовки особистісної зрілості.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6652
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Viznyuk.pdf647.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.