Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6651
Назва: Теоретико-методичні основи інструментальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в Україні та Польщі в історичній ретроспективі
Інші назви: Theoretical-methodological bases of instrumental training of future musical art teachers in Ukraine and Poland in historical retrospective
Автори: Ніколаї, Галина Юріївна
Nikolai, Halyna Yu
Зав’ялова, О. К.
Ключові слова: теоретико-методичні основи
учителі музики
інструментальна підготовка
музичне мистецтво
історична ретроспектива
музично-педагогічні традиції в Польщі та Україні
чеські інструменталісти
музичні товариства
theoretical-methodological bases
music teachers
instrumental training
musical art
historical retrospective
musical-pedagogical traditions in Poland and Ukraine
Czech instrumentalists
musical societies
Дата публікації: 2018
Видавництво: Актуальні питання мистецької освіти та виховання
Бібліографічний опис: Ніколаї Г. Ю. Теоретико-методичні основи інструментальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в Україні та Польщі в історичній ретроспективі / Г. Ю. Ніколаї, О. К. Зав’ялова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання. – 2018. – Вип. 2 (12). – С. 18-34.
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлюються теоретичні основи і методичні особливості навчання вчителів гри на музичних інструментах у середніх та вищих закладах освіти на теренах Європи кінця XІV – початку ХХ ст. Характеризуються спільні музично-педагогічні традиції Польщі та України в координатах Речі Посполитої та Австрійської і Російської імперій. Надається історична оцінка впливу чеських інструменталістів, які у XVIII– ХІХ ст. здійснювали свою концертну й педагогічну діяльність у культурно- музичних центрах Європи. Визначається роль музичних товариств у інструментальній підготовці вчителів музики на українських і польських землях на межі минулого століття. In the article theoretical-methodological bases of instrumental training of future musical art teachers in the context of cultural-educational space of Europe in the late XIV – early XX centuries are highlighted, in particular common musical-pedagogical traditions of Poland and Ukraine in the coordinates of Rzeczpospolita and Austrian and Russian empires. It is found out that in the XIX century musical-pedagogical training of teachers in Ukrainian and Polish lands was based on the conceptual ideas of Johann Heinrich Pestalozzi and Adolph Diesterweg. It is proved that theoretical-methodological bases of instrumental training of future music teachers were laid in the system of secondary and higher education, in particular, in universities, academies, teachers’ seminaries, as well as in the process of professional and amateur music playing. Musical-instrumental training in most of the teachers’ seminaries in Eastern and Western Galicia in the last quarter of the ХІХ century included playing violin, piano, organ and in the orchestra. The methodology of instrumental training of future musical art teachers was developed in the pedagogical work of well-known musicians in Europe. A special place was occupied by the pedagogical activity of Czech musicians-instrumentalists, who in the XVIII–XIX centuries worked in cultural-artistic centers throughout Europe. Formation of the system of teacher training in Ukraine and Poland at the turn of the XIX and XX centuries was fundamentally influenced by the activities of music societies of several types – multifunctional, cultural-educational and profile.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6651
Розташовується у зібраннях:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Nikolai, Zavialova.pdf898.24 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.