Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6606
Title: Сучасні наукові уявлення про генезис та становлення інтегральної ідентичності особистості
Other Titles: Современные научные представления о генезисе и становлении интегральной идентичности личности
Current scientific beliefs about genesis and formation of integral personal identity
Authors: Сергеєва, Алла Володимирівна
Сергеева, Алла Владимировна
Sergeeva, Alla Vladimirovna
Keywords: integral personal identity
psychological factors and stages of development of the integral identity
peculiarrities of integral identity development at the stage of future specialists training
інтегральна ідентичність та загальні умови
етапи її становлення
особливості становлення інтегральної ідентичності на етапі професійної перепідготовки майбутнього фахівця
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Сергеєва А. В. Сучасні наукові уявлення про генезис та становлення інтегральної ідентичності особистості / А. В. Сергеєва // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 9. – С. 80-84.
Abstract: The research is devoted to the study of the characteristics of the formation of the integral personal identity in the course of professional training. It presents a theoretical and methodological analysis of the problem of personal identity as an integral and independent phenomenon of the psyche. Integral identity is seen as both a complex hierarchical structure and as a dynamic process, with its specific logic of development and formation. The logic of integral identity development is based on three consistent stages: indeterminacy, self-determination and self-realization. The first stage is characterized by the crisis of indeterminacy of a personality in relation to his/her identity (immature integral identity). The second stage is characterized by self-determination crisis, when a person engages characteristics of his own groups in his self-image and acquires behavioral norms and stereotypes. The third stage includes self-realization crisis, when the process of integral identity development is finished and a person assigns the acquired norms and stereotypes which have become the inner regulators of his/her social behavior (mature integral identity). У науковому дослідженні здійснено аналіз теоретичних підходів до вивчення особливостей становлення інтегральної ідентичності в контексті різних умов життєдіяльності; визначено зміст поняття «становлення інтегральної ідентичності особистості»; розглянуто психологічні чинники становлення інтегральної ідентичності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6606
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sergeieva.pdf514.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.