Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6597
Title: Діагностика готовності студентів до виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів
Other Titles: Assessing students’ skills of educating junior schoolchildren’ axiological attitude to human being
Authors: Горват, Маріанна Василівна
Horvat, Marianna
Мочан, Тетяна Михайлівна
Mochan, Tetiana
Кузьма-Качур, Марія Іванівна
Kuzma-Kachur, Mariia
Keywords: ціннісне ставлення до людини
молодші школярі
майбутні вчителі
критерії
показники та рівні вихованості
діагностування
value attitude to human
primary school children
future teachers
criteria
indicators and educational levels
diagnostics
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Горват М. В. Діагностика готовності студентів до виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів / М. В. Горват, Т. М. Мочан, М. І. Кузьма-Качур // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С.151-157.
Abstract: У статті акцентується увага на значимості підготовки студентів до виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини як актуальної проблеми в нинішньому занадто прагматичному середовищі. Проблема ціннісних орієнтацій молодших школярів є актуальною з огляду на те, що без забезпечення основних життєвих прав людини, справжнього ставлення до неї як до найвищої цінності не можна гармонізувати ані відносини між державою і особистістю, ані стосунки між індивідом і суспільством, ані відносини між людьми. Метою дослідження є виявлення готовності майбутніх учителів початкової школи до виховання ціннісного ставлення молодших школярів до людини, як одного з компонентів загальної професійної підготовки. На основі аналізу емпіричних та теоретичних досліджень подано основні аспекти удосконалення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людини, а саме посилення уваги до змісту та обсягів самостійної роботи студентів, здійснення нових підходів до вивчення психологічних дисциплін, посилення професійно-практичної підготовки з предметів професійного спрямування, інтеграція навчальних курсів, що передбачають застосування у своїй практичній частині комплексу знань з психології, педагогіки і предметних методик. The article deals with the importance of understanding the necessity of educating axiological attitude towards a human being in primary school children as an actual issue in an overpragmatic environment. The problem of value orientations of primary school children is relevant because without the provision of basic human rights, the real attitude towards a man as to the highest value, neither the relationship between the state and an individual, nor the relationship between a person and the society, or the relationship between people cannot be harmonized. The paper aims to assess future primary school teachers’ skills in educating axiological attitude to a human being in primary school children. The study involved 41 4th -year students of the specialty “Elementary education” who were divided into control and experimental groups. The human-ideological knowledge in the respondents was assessed by means of the questionnaire “Ethics of Interaction” and Value Orientations Inventory by M. Rokich, as well as writing control papers on some disciplines (Pedagogical Ethics, Introduction to Specialty, Fundamentals of Pedagogical Excellence, Pedagogical Technologies in Elementary School). The maturity of the students’ skills of educating axiological attitude to a human being in junior school students was evaluated according to the following indices: autonomy in the application of skills; the variety of methodical techniques used in the application of skills; implementation of the acquired skills in different pedagogical situations. On the basis of the analysis of empirical and theoretical studies, the following aspects of improving the process of training future primary school teachers for educating axiological attitude to a human being in preschoolers have been distinguished: increasing attention to the content and volume of independent work of students, implementing new approaches to the study of psychological disciplines, practical training on subjects of professional direction, integrating training courses, envisaging the application of its practical part of the complex knowledge of psychology, pedagogy and subject methods. The model for the development of the skills under study has been presented and its efficiency has been experimentally proved.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6597
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Horvat.pdf601.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.