Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/659
Title: Інноваційні підходи до навчання української мови молодших школярів в англомовному середовищі
Other Titles: Innovative approaches to teaching ukrainian to children in english speaking environment
Authors: Романюк, С. З.
Богданець-Білоскаленко, Наталія Іванівна
Romaniuk, S.
Bogdanets-Biloskalenko, Nataliya Ivanivna
Богданец-Билоскаленко, Наталья Ивановна
Keywords: українська мова
англомовне середовище
полікультурний соціум
двомовні державні школи
інноваційні підходи до навчання української мови
Ukrainian language
English-speaking environment
multicultural society
bilingual public schools
innovative approaches to teaching Ukrainian.
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Романюк, С. З. Інноваційні підходи до навчання української мови молодших школярів в англомовному середовищі / С. З. Романюк, Н. І. Богданець-Білоскаленко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – №2. – С. 121-126.
Abstract: У статті акцентовано увагу на використанні ефективних форм, методів і засобів навчання української мови в полікультурному середовищі проживання її носіїв. Доведено, що провідна роль у цьому процесі відводиться активній взаємодії учителя і учнів під час усного мовлення з опорою на конкретні життєві ситуації за допомогою діалогу, активного використання мовних ігор, театралізації та драматизації. Аналізуються зразки творчих вправ та проблемних завдань, які сприяють формуванню мовленнєвих компетенцій учнів двомовних шкіл. Обґрунтовано, що успішному навчанню рідної мови в лікультурному середовищі сприяє застосування таких прийомів, як паралельне ознайомлення з текстами різних типів, опора на зразок і малюнок, зіставлення науково-популярного і художнього опису на одну й ту ж тему, складання опису за опорними словами, за початком та ін. The article is focused on the issue of using effective forms, methods and means of teaching Ukrainian in the multicultural environment of its speakers. The leading role in this process should be given to active interaction of teachers and students during oral communication based on specific situations through the dialogue, active use of language games, roleplaying, etc. The successful teaching of the mother tongue in the multicultural environment can be provided by the use of such techniques as parallel introduction of the texts of different types, comparison of popular science and artistic description of one and the same subject, description with the use of keywords, etc. Language exercises which are aimed at the development of speaking skills influence the formation of concepts, feelings, attitudes and beliefs. Their goal is to help children to learn the vocabulary of the language and to use it widely for both educational tasks and everyday communication. A teacher should observe the following pedagogical conditions in order to promote study material digestion and its mastering by students: partial assistance at a certain stage of their independent work; demonstration by a teacher of his/her own creative works, discussing them with students; support of creative abilities of children, treating them as full partners; sincerity of behavior: the ability to be gratified by students’ success, to empathize in case of their failures, to control emotions, show emotional responses to students’ creative activities, maintain their interest in the work.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/659
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Романюк С. З..pdf295.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.