Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6584
Title: Future Teachers’ Psychological Readiness for Inclusive Teaching: Coping-Strategies
Other Titles: Стан психологічної готовності майбутніх педагогів до інклюзивно-освітньої діяльності: копінг-стратегічний аспект
Authors: Kunikowski, Stanisław
Куніковскі, Станіслав
Pichkur, Mykola
Пічкур, Микола Олександрович
Stratan-Artyshkova, Tetiana
Стратан-Артишкова, Тетяна Борисівна
Keywords: coping strategy
state of readiness
psychological readiness
future teacher
inclusive and educational activity
psychological and pedagogical diagnostics
копінг-стратегія
стан готовності
психологічна готовність
майбутній педагог
інклюзивноосвітня діяльність
психолого-педагогічна діагностика
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Kunikowski S. Future Teachers’ Psychological Readiness for Inclusive Teaching: Coping-Strategies / S. Kunikowski, M. Pichkur, T. Stratan-Artyshkova // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С.66-70.
Abstract: The paper deals with the issue of psychological readiness of future teachers to work under conditions of inclusive education. The indicators of behavioral adaptability, stress reactions and decisiveness in overcoming difficulties in inclusive educational activities, indicating the coping-strategic aspect of psychological readiness, are determined. They were the basis for the development of diagnostic materials (inventories and questionnaires), whose application in the course of an experiment made it possible to obtain appropriate empirical data for a clear quantitative and qualitative differentiation of students in terms of (perfect, satisfactory, unsatisfactory) psychological readiness for inclusive educational activities. The research outcomes show the urgent need to find effective ways of disclosing coping-strategic reserves of future teachers, which in properly established conditions of higher education open up a broad perspective to increase the level of psychological readiness for inclusive teaching. У статті розглядається проблема дослідження стану психологічної готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Визначено показники копінг-стратегічного критерію психологічної готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти: адаптивність поведінки, реактивність на стресові ситуації та рішучість у подоланні труднощів в інклюзивно-освітній діяльності. Згідно з окресленими параметрами, було застосовано низку діагностичних матеріалів (тести, анкети, опитувальники), завдяки використанню яких з’ясовано стан її сформованості (ідеальний, задовільний, незадовільний) у студентів-випускників освітнього ступеня «бакалавр». З’ясовано, що, відповідно до показників копінг-стратегічного критерію, майбутні педагоги з ідеальним станом психологічної готовності до інклюзивно-освітньої діяльності потенційно можуть виявляти високу адаптивність поведінки, нормальну реактивність на стресові ситуації, рішучість у подоланні труднощів. Студенти із задовільним станом потенційно можуть виявляти посередню адаптивність поведінки, надмірну реактивність на стресові ситуації, копінг-стратегію пошуку зовнішньої підтримки в подоланні труднощів. Незадовільний стан властивий студентам, які потенційно можуть виявляти низьку адаптивність поведінки, слабку реактивність на стресові ситуації, копінг-стратегію уникнення у подоланні труднощів. У дослідженні взяли участь 308 студентів. Установлено, що ідеальний стан психологічної готовності до інклюзивно-освітньої діяльності за показниками копінг-стратегічного виміру властивий лише третині з усієї кількості залучених до експерименту студентів; задовільний – майже половині; незадовільний – у межах 16%. Такий фактаж підтверджує недостатню результативність освітнього процесу підготовки педагогів інклюзивної школи в контексті формування особистісно-професійних якостей. Звідси виникає нагальна потреба максимально розкривати копінг-стратегічні резерви студентів шляхом їх залучення до квазіпрофесійної інклюзивно-освітньої діяльності та активної рефлексії її досвіду. Перспектива подальшого дослідження полягає в обґрунтуванні й реалізації педагогічних умов підвищення рівня психологічної готовності майбутніх педагогів до інклюзивно-освітньої діяльності на засадах імітаційного моделювання реальних та уявних проблемних ситуацій, що трапляються в інклюзивно-педагогічній роботі, та їх успішного розв’язання в контексті застосування адекватних копінг-стратегій.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6584
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kunikowski.pdf555.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.