Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6577
Title: Особливості розуміння основ культури споживання дітьми старшого дошкільного віку
Other Titles: Peculiarities of understanding the basis of culture of consumption by senior preschoolers
Authors: Іванчук, Сабіна Айдинівна
Ivanchuk, Sabina Aydynivna
Keywords: діти дошкільного віку
економічне виховання
основи культури споживання
концепція сталого розвитку
спонукальний критерій
знаннєвий критерій
продуктивно-рефлексивний критерій
children of preschool age
economic education
bases of culture of consumption
concept of sustainable development
inductive
knowledge
productive and reflexive criteria
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Іванчук С. А. Особливості розуміння основ культури споживання дітьми старшого дошкільного віку / С. А. Іванчук // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С. 31-35.
Abstract: Стаття присвячена актуальній проблемі дошкільної освіти – вихованню основ культури споживання у дітей старшого дошкільного віку. Запропоновано критерії з відповідними показниками: спонукальний (наявність потреби та інтересу до споживчих явищ; усвідомлення залежності задоволення своїх потреб і потреб сім’ї від праці батьків), знаннєвий (обізнаність зі змістом елементарних споживчих понять; розуміння зв’язків між задоволенням потреб людини та наявністю відповідних товарів і послуг як результату праці людей різних професій), продуктивнорефлексивний (участь у спільній праці з іншими дітьми та дорослими для задоволення особистих і групових потреб; прояв навичок бережливості (догляд за речами) та економності (наявність ощадливості у продуктивній діяльності); самооцінка, взаємооцінка поведінки ощадливості) та завдання для визначення вихованості основ культури споживання у дітей старшого дошкільного віку. За кожним критерієм були проведені бесіди, анкетування, вивчення документації, спостереження за проявами показників і підсумовані загальні результати; проаналізовані з позиції розуміння дітьми явищ культури споживання та визначені перспективи виховного процесу. Розкрито зміст діагностичного обстеження, представлено кількісний та якісний аналіз рівнів вихованості основ культури споживання у старших дошкільників. The paper deals with a relevant issue of preschool education, namely the education of the bases of the culture of consumption in children of the senior preschool age. The study involved 136 senior preschoolers. The following criteria with relevant indicators for assessing the level of the respondents’ culture of consumption have been distinguished: inductive (the need for and interest in consumer phenomena, awareness of the dependence of satisfying their needs and needs of the family on the work of their parents), cognitive (awareness of the content of elementary consumer concepts, understanding the relationship between satisfaction of human needs and the presence of relevant goods and services as a result of the work of people of different professions), productively-reflexive (participation in joint work with other children and adults to meet personal and group needs, displaying economical habits (care of things). According to every criterion the children were suggested to perform different tasks and were involved in various activities. The carried out assessment has revealed that the primary and satisfactory levels of the maturity of the culture of consumption prevail in the group of the respondents. Limitedness and, in some cases, the lack of knowledge of the consuming nature (on needs, their types and choices, types and limited resources, money, budget, etc.) prevents children from making a rational choice in their actions, being economical, which leads to manifestations of greed and covetousness. The lack of most children’s focus on the needs of higher order develops their consumer attitude to the environment, an attempt to circumvent the rules of the culture of behavior in the society, inability to establish positive relations with the subjects of consumer relations. This indicates the need for purposeful work with children of the senior preschool age in order to increase their level of the maturity of the culture of consumption.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6577
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivanchuk.pdf541.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.