Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6568
Title: Pedagogical University Students’ Fears in the Period of Socio-Political Transformations
Other Titles: Страхи студентів педагогічних навчальних закладів у період соціально-політичних трансформацій
Authors: Panasenko, Ellina
Панасенко, Елліна Анатоліївна
Bocharova, Olena
Бочарова, Олена
Keywords: emotions
fear
kinds of fears
hierarchy of fears
phobia
anxiety
student
youth
емоції
страх
види страхів
ієрархія страхів
фобія
тривога
студент
юнацький вік
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Panasenko E. Pedagogical University Students’ Fears in the Period of Socio-Political Transformations / E. Panasenko, O. Bocharova // Наука і освіта. - 2017. - №11. - С.151-159.
Abstract: The paper aims to investigate types of fears experienced by female and male students of higher pedagogical educational establishments in the period of socio-political transformations, as well to examine gender specificity for the development of strategies for overcoming fears. An empirical study was carried out with the help of a psychodiagnostic method “Actual Fears Hierarchical Structure Inventory” by Y. Shcherbatykh and O. Ivlev, consisting of 24 types of fears, the intensity of which is estimated according to a 10-point scale; the sum of points received according to every fear is an integral indicator of fear), the methods of mathematical statistics (analysis of mean values, the method of percentage ratio, Spearman’s rank correlation coefficient). The research has shown that in terms of socio-political transformations both in female and male students, the indicators of expressiveness of all kinds of fears exceed normative values. Female respondents have higher rates of fears as compared to the male students. These are, first of all, general-existential, social, fears of aggression. Concerning male respondents, the following kinds of fear significantly exceed the normative indicators: general-existential, future-related, and bodily. It has been found that such kinds of fears as spatial (fear of depth, fear of height, etc.), zoophobia (fear of spiders and snakes, etc.) in boys and girls in the period of socio-political transformations tend to decrease. The analysis of quantitative data by means of Spearman’s rank correlation coefficient has revealed a statistically significant relationship between the fear of war and fear of future in the respondents, which confirms their common existential nature. The results of the study have shown the need for comprehensive and systemic psycho-corrective work on overcoming and preventing fears in students. Метою статті є теоретичне й емпіричне дослідження видів страхів у юнаків і дівчат – студентів вищих педагогі- чних навчальних закладів у період соціально-політичних трансформацій, визначення гендерної специфіки задля розроблення стратегій подолання страхів. Під час дослідження було використано психодіагностичну методику «Пи- тальник ієрархічної структури актуальних страхів» Ю. Щербатих та О. Івлєвої, що складається із 24 видів страхів, інтенсивність переживання яких оцінюється за 10-бальною шкалою; сума отриманих за кожним страхом балів є інтегральним показником страху, методи математичної статистики (аналіз середніх значень, метод відсоткового співвідношення, коефіцієнт рангової кореляції Спірмена). Підкреслено, що страх є реакцією на реальну та потенцій- ну небезпеку, загрозу фізичному або моральному існуванню особистості, може бути викликаний і ендогенними, і екзогенними чинниками. Залежно від характеру загрози, інтенсивність та особливість переживання страху варіюєть- ся в досить широкому діапазоні: побоювання, боязкість, переляк, жах тощо. Страх належить до фундаментальних емоцій людини, має захисний характер та супроводжується фізіологічними змінами вищої нервової діяльності, що відображується на соматичних процесах. Ззовні почуття страху виявляється комплексом характерних мімічних, пантомімічних та секреторних проявів. Страхи класифіковано на: містико-психологічні, соціально-оцінні, загально- буттєві, фортунофобні, просторові, страхи перед агресією, страхи залежнісні, тілесні страхи. Причинами страхів є: події, умови або ситуації, що є початком небезпеки; людина, або певний об’єкт; страждання, невизначені об’єкти тощо. У статті досліджуються вираженість, види й гендерні особливості страхів студентів вищого педагогічного навчального закладу, що знаходиться в регіоні військового конфлікту. Експериментально вивчено вираженість і частоту виникнення різних об’єктів страхів у юнаків і дівчат. Дослідження показало, що в умовах соціально- політичних трансформацій і в дівчат, і в юнаків показники вираженості всіх видів страхів перевищують нормативні значення. У дівчат (студентів педагогічного факультету ДДПУ) виявлено більш високі показники індивідуальних страхів порівняно із юнаками. Це, передусім, загальнобуттєві, соціально-оцінні, страхи перед агресією. Тоді як у хлопців (студентів факультету фізичного виховання ДДПУ) індивідуальні страхи, що значно перевищують нормати- вні показники, виявлено в межах таких типів: загальнобуттєві, фортунофобні та тілесні. З’ясовано, що такі види страхів, як просторові (страх глибини, страх висоти тощо), зоофобні (страх павуків і змій тощо) у юнаків та дівчат у період соціально-політичних трансформацій мають тенденцію до зниження. Аналіз кількісних даних за допомогою обчислень критерію Спірмена виявив статистично значущий зв’язок між страхом війни та страхом перед майбутніх у опитуваних студентів, що підтверджує їх спільну екзистенційну природу. Результати дослідження засвідчили не- обхідність проведення зі студентами комплексної й системної психокорекційної роботи з подолання та профілактики страхів, наприклад, методами арттерапії, бібліотерапії, тілесної терапії, нейролінгвістичного програмування, ауто- генного тренування, дихальної гімнастики тощо.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6568
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panasenko.pdf709.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.