Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6552
Title: Засади досліджень у психології розвитку інформаційної компетентності особистості
Other Titles: Research bases of personality’s information competency in developmental psychology
Authors: Максименко, Юрий Борисович
Maksymenko, Yurii Borysovych
Максименко, Юрій Борисович
Матохнюк, Людмила Олександрівна
Matokhniuk, Liudmyla Oleksandrivna
Матохнюк, Людмила Александровна
Keywords: інформаційне суспільство
методологічні принципи
інформаційна компетентність особистості
розвиток особистості
основні концепції
information society
methodological principles
information competence of the individual
personality development
main concepts
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Максименко Ю. Б. Засади досліджень у психології розвитку інформаційної компетентності особистості / Ю. Б. Максименко, Л. О. Матохнюк // Наука і освіта. - 2017. - №11. - С.76-85.
Abstract: Актуальність основи розвитку інформаційної компетентності особистості визначена бурхливим розвитком інформатизації суспільства. Це спричинено впровадженням комп’ютерної техніки та інформаційних технологій, використанням її в повсякденному житті, побуті, професійній діяльності. До ключових компетентностей, якими повинні володіти учні, відносять: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; ініціативність і підприємливість; обізнаність та самовираження у сфері культури; екологічна грамотність і здорове життя; соціальна та громадянська компетентності. Вивчення поетапності розвитку новоутворень на кожному новому етапі характеризує реалізацію принципу розвитку. Узагальнюючи методологічні здобутки вітчизняної психології, було проаналізовано основні принципи особистісного розвитку за О. Ткаченком – принцип детермінізму, принцип відображення, принцип єдності психіки та діяльності, принцип розвитку психіки, системно-структурний принцип. На основі теоретичного аналізу літератури було досліджено принципи за В. Рибалко. Сюди увійшли такі принципи: об’єктивності психологічного дослідження, багатомірного і багаторівневого існування предмета психології, дослідження психічних явищ у їх розвитку, творчої самодіяльності, організації розвиваючих та формуючих психологічних впливів. Було проведено теоретичний аналіз основних принципів наукової психології, засновником якої є С. Рубінштейн, що були найбільшим чином узагальнені в роботах І. Манохи. На основі теоретичного аналізу та узагальнення наукової літератури було цілеспрямовано перенаправлений вектор основних принципів у бік інформаційної компетентності особистості. Сюди ввійшли принцип об’єктивності психологічного дослідження, багатомірного і багаторівневого існування предмета психології, принцип дослідження психічних явищ у їх розвитку, принцип самореалізації особистості, організації розвиваючих та формуючих психологічних впливів. The urgency of the formation of personality’s information competence is determined by rapid development of the information society. This is due to the introduction of computer and information technology, its application in everyday life and professional activities of people. The key competencies which students have to master are as follows: communication skills in a state language; basic competences in natural sciences and technologies; information and digital competence; the ability to learn throughout life; communication skills in foreign languages; mathematical competence; initiative and entrepreneurship; awareness and expression in the field of culture; environmental literacy; social and civil competencies. Summarizing the methodological achievements of domestic psychology, there have been analyzed the basic principles of personal development by O. Tkachenko – the principle of determinism, the principle of reflection, the principle of unity of the psyche and activity, the principle of mental development, the systemic and structural principle. On the basis of theoretical analysis of literature, there have been also analyzed the principles by V. Rybalko: the principle of objectivity of psychological research, the multidimensional and multileveled existence of the subject of psychology, the study of psychic phenomena in dynamics, creative activities, organization of developing and forming psychological influences. The theoretical analysis of basic principles of scientific psychology, which was founded by S. Rubinshtein and generalized in the works of I. Manoha has been conducted in the paper. Based on scientific literature review the vector of the main principles was purposefully shifted to the direction of informational competence of personality. It includes the principle of objectivity of psychological researching, the existence of a multiform and varied object of psychology, the principle of discovery of psychological phenomena in dynamics, the principle of selfrealization of a personality, organization of developing and forming psychological impacts.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6552
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Maksimenko.pdf653.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.