Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6513
Title: Формування уявлень про моральні якості та норми у дітей старшого дошкільного віку засобами мультиплікаційних фільмів
Other Titles: Formation of beliefs about moral qualities and standards in senior preschoolers by means of animated cartoons
Authors: Кушнір, Валентина Миколаївна
Kushnir, Valentyna
Сопівник, Руслан Васильович
Sopivnyk, Ruslan
Пижик, Іренеуш
Pyrzyk, Dr. Ireneusz
Keywords: уявлення про моральні якості
діти старшого дошкільного віку
мультиплікаційний фільм
representation of moral qualities
senior preschoolers
animated cartoon
moral qualities
beliefs
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кушнір В. М. Формування уявлень про моральні якості та норми у дітей старшого дошкільного віку засобами мультиплікаційних фільмів / В. М. Кушнір, Р. В. Сопівник, І. Пижик // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.170-175.
Abstract: Стаття присвячена формуванню уявлень про моральні якості («добро» – «зло», «щедрість» – «скупість», «справедливість» – «несправедливість», «чесність», «порядність» – «підлість») у дітей старшого дошкільно-го віку засобами мультиплікаційних фільмів. Розв’язується актуальна проблема можливостей використання мультиплікаційних фільмів під час морального виховання старших дошкільників, формування їх моральної сві-домості, розвитку морально-емоційної сфери та засвоєння норм моральної поведінки як в умовах дошкільних закладів освіти, так і сім’ї. Визначаються основні критерії підбору мультфільмів у якості засобу морального виховання: якість відеозображення (яскравість картинок, гармонія кольору та ін.), якість звукозапису (лекси-ка, що відповідає нормам літературної мови, емоційне забарвлення мови героїв та ін.), простота і доступ-ність сюжету; виразність персонажів; наявність моральної проблематики фільму. Метою дослідження є розробка й перевірка експериментальної методики педагогічного супроводу перегляду мультфільмів з метою формування уявлень про моральні якості та норми у старших дошкільників. Методика включає в себе реаліза-цію таких етапів: підготовчий (організація розвивального середовища, підбір мультиплікаційних фільмів для перегляду); когнітивний (структурована робота з мультфільмом); рефлексивний (робота над морально-почуттєвою сферою дитини, створення умов до рефлексії). The paper deals with the formation of ideas about moral qualities (good – evil, generosity – greed, justice – injustice, honesty, decency – meanness) in children of senior preschool age by means animated cartoons. The following main criteria for the selection of cartoons as a means of moral education have been distinguished: the quality of the video (the brightness of the pictures, the harmony of colors, etc.), the quality of the video (the vocabulary should meet the requirements of the literary language, etc.), the simplicity and accessibility of the plot; expressiveness of characters; the presence of a moral issue in the film. The designed experimental technique of pedagogical support for watching cartoons in order to form ideas about moral qualities and norms in senior preschoolers involves the following steps: preparatory (organization of the development envi-ronment, selection of cartoons for watching); cognitive (structured work with a cartoon); reflexive (work on the moral and sensory sphere of the child, creating conditions for reflection). In order to check the efficiency of the designed technique there has been conducted an experiment involving 30 preschool children who were randomly divided into 2 groups: experimental (EG) and control (CG), 15 members each. According to the results of the assessment before implementing the technique, only, 8.5% of the respondents in the EG, and 8.2% of the CG had a high level of maturity of beliefs about moral qualities according to the moral criterion. After the implementation of the technique in the EG some differences could be noticed, namely, in older preschoolers of the experimental group, unlike preschoolers in the control group, higher indices of maturity of believes about such moral qualities as good – evil, generosity – greed, justice – injustice, honesty, decency – meanness could be observed. These children significantly expanded their beliefs about moral qualities, learned to characterize their features, compare them with the actions of cartoon heroes and their own behavior.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6513
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kushnir.pdf575.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.