Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6511
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРацул, Олександр Анатолійович-
dc.contributor.authorRatsul, Oleksandr-
dc.contributor.authorЗавітренко, Долорес Георгіївна-
dc.contributor.authorZavitrenko, Dolores-
dc.contributor.authorКучай, Олександр Володимирович-
dc.contributor.authorKuchai, Oleksandr-
dc.date.accessioned2020-02-10T14:35:04Z-
dc.date.available2020-02-10T14:35:04Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationРацул О. А. Особливості вербальних уявлень про навколишній світ у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку / О. А. Рацул, Д. Г. Завітренко, О. В. Кучай // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.154-161.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6511-
dc.description.abstractУ статті представлено результати вивчення здатності дошкільників із затримкою психічного розвитку до знаково-символічного опосередкування навколишньої дійсності. В експерименті взяли участь 60 дошкільнят із затримкою психологічного розвитку і 60 дітей з нормальним психофізичним розвитком віком від 5 до 7 років. На першому етапі дослідження дитині послідовно пред’являлися 15 багатозначних слів трьох граматичних категорій, а на другому – 5 графічних зображень предметів. У відповідь на слово-подразник (або картинний матеріал) випробуваному пропонувалося назвати будь-які інші слова. У результаті експерименту виявлено специфіку виробленого асоціювання, яка свідчить про дефіцитарність мовного розвитку цієї категорії дітей дошкільного віку та про вузькість, неточність, фрагментарність уявлень, які обумовлюють характеристики, що складають в їх свідомості картину світу. The paper aims to reveal the results of the study of the ability of preschoolers with mental retardation for making associations of the environment. The experiment involved 60 preschoolers with mental retardation and 60 children with normal psychophysical development aged from 5 to 7 years. In the first part of the experiment, the children were consistently presented 15 polysemantic words in three grammatical categories, and in the second one they were showed 5 graphic representations of subjects (pictures). In response to the word-stimulus (or visual material), the respondents were asked to name as many words as possible. Associate reactions obtained during the study were grouped according to the following types: inadequate, form-forming, word-forming, syntagmatic, thematic and paradigmatic. It can be concluded that the features of verbal associations of preschoolers with mental retardation reveal the specifics of the mechanism of interfunctional interaction of speech and perception (syntagmatic strategy), visual-figurative and logical thinking (thematic and paradigmatic strategies) and characterize the ability to build integral worldview (text, scientific). The conducted experimental research has shown that in children with mental retardation the intensity and completeness of making associations of the environment is reduced, which is a manifestation of not only the narrowness of their linguistic development, but also inaccuracy, fragmentation of their representations, which determine the specifics of their worldview.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectвербальні асоціаціїuk
dc.subjectвербальна системаuk
dc.subjectзнаково-символічне опосередкуванняuk
dc.subjectвідображення навколишнього світуuk
dc.subjectдіти із затримкою психічного розвиткуuk
dc.subjectverbal associationsuk
dc.subjectverbal systemuk
dc.subjectsymbolic mediationuk
dc.subjectreflection of the worlduk
dc.subjectchildren with mental retardationuk
dc.titleОсобливості вербальних уявлень про навколишній світ у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвиткуuk
dc.title.alternativePeculiarities of verbal associations of the environment of preschool age children with mental retardationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ratsul.pdf893.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.