Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6506
Title: Conceptualization of The Organizational Management Mechanism of the Development of the National Education System in the Context of Its Quality
Other Titles: Концептуалізація організаційного механізму управління розвитком вітчизняної системи освіти у контексті забезпечення її якості
Authors: Gryshova, Inna
Гришова, Інна Юріївна
Nikolyuk, Elena
Ніколюк, Олена Володимирівна
Shestakovska, Tatyana
Шестаковська, Тетяна Леонідівна
Keywords: education system
organizational management mechanism
education management
modernization of education
quality of education
factors of development
система освіти
організаційний механізм управління
управління освітою
модернізація освіти
якість освіти
фактори розвитку
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Gryshova I. Conceptualization of The Organizational Management Mechanism of the Development of the National Education System in the Context of Its Quality / I. Gryshova, E. Nikolyuk, T. Shestakovska // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.118-125.
Abstract: The modern education system is under difficult conditions at the moment, which is caused by both transformational processes and influence of numerous factors (demographic, economic, social, etc.). Under the market conditions one of the topical issues for the education authorities is a formation of organizational mechanism aimed at ensuring effective functioning of the system and its quality. The paper aims to highlight theoretical aspects and provide practical recommendations for improving the organizational management mechanism of the development of the national education system of Ukraine. As a result of a theoretical research the necessity for the formation of a mechanism for managing the quality of education in the context of implementation of the major innovative methods of organizing the educational process has been identified. The components of the integral indicator of the evaluation of the development of the education system have been determined, the results of calculation of which are the basis for making strategic decisions in the direction of development of the national education system. It has been found that among the proposed groups of indicators of the development of the system of education, the most important is the integral indicator of the efficiency of functioning of the general education system, which indicated its critical state. The peculiarities of the system of education under the current market conditions have been grounded, which has allowed to systematize its main factors of development and delineate basic components of the mechanism. A conceptual scheme of the organizational management mechanism of the development of the education system has been proposed, the main task of which is to enroll the population in accessible and high-quality education. The organizational mechanism of management of the development of the national education system is represented as a set of blocks, which include the main elements of the management system and the necessary links between these elements. There have been also outlined the prospects for improving the mechanism of management of the development of the education system by means of activating such instruments as: clusterization, endowment funds, autonomy of educational institutions, management standards, etc. В умовах ринку одним з актуальних питань для органів управління системою освіти є формування організаційного механізму, який повинен бути спрямований на забезпечення ефективності функціонування цієї системи та її якості. Метою статті є обґрунтування теоретичних аспектів та практичних рекомендацій щодо удосконалення організаційного механізму управління розвитком вітчизняної системи освіти. У процесі підготовки статті було використано комплекс взаємопов’язаних наукових методів дослідження: ідеалізації, формалізації та моделювання – при обґрунтуванні концептуальних підходів до формування організаційного механізму управління розвитком вітчизняної системи освіти у контексті забезпечення її якості; діалектичний і системно структурний – при визначенні сутності механізму управління вітчизняною системою освіти; евристичні методи та методи логічного узагальнення – при обґрунтуванні напрямів розвитку організаційного механізму управління системою освіти в Україні; територіально-просторові порівняння та узагальнення результатів факторного аналізу розвитку вітчизняної системи освіти, що дозволило систематизувати фактори за їх вагомістю при формуванні концепції розвитку вітчизняної системи освіти. Обґрунтовано особливості функціонування системи освіти в сучасних ринкових умовах, що дозволило систематизувати її основні фактори розвитку та розмежувати базові складові механізму. Запропоновано концептуальну схему організаційного механізму управління розвитком системи освіти, основним завданням якого є охоплення населення країни доступною та якісною освітою. Організаційний механізм управління розвитком вітчизняної системи освіти включає: мету, завдання, принципи, суб’єкти управління їх функції, об’єкти, методи та інструменти реалізації механізму. Для того, щоб забезпечити належний рівень розвитку вітчизняної системи освіти, необхідно здійснити реалізацію запропонованого механізму з дотриманням наступних умов: 1) дотримання комплексу принципів розвитку; 2) участь необхідних суб’єктів (органів управління освітою та приватного сектору); 3) застосування інноваційних інструментів економічних, адміністративних та правових методів регулювання організаційного механізму управління розвитком національної системи освіти (кластеризація системи освіти, ендаумент-фонди, автономія закладів освіти, нормативи господарювання тощо).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6506
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gryshova.pdf610.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.