Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6501
Title: Фахово-ідентифікаційний вимір стану готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти
Other Titles: Specialty-identification aspect of assessing future teachers’ skills of working in terms of inclusive education
Authors: Пічкур, Микола Олександрович
Pichkur, Mykola
Демченко, Ірина Іванівна
Demchenko, Iryna
Сулим, Володимир Трохимович
Sulym, Volodymyr
Keywords: фахова ідентифікація
стан готовності
майбутній педагог
інклюзивна освіта
психолого-педагогічна діагностика
specialty identification
skills
future teachers
inclusive education
psycho-pedagogical activities
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Пічкур М. О. Фахово-ідентифікаційний вимір стану готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти / М. О. Пічкур, І. І. Демченко, В. Т. Сулим // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.90-94.
Abstract: Авторами аргументовано необхідність проведення емпіричного дослідження фахово-ідентифікаційного виміру стану готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Визначено показники доцільності вибору інклюзивно-педагогічного фаху, адекватності ототожнення зі взірцем фахівця з інклюзії, самовідданості служінню ідеалам інклюзивної освіти, що стосуються фахово-ідентифікаційного виміру готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. На цій основі розроблено методичний інструментарій (тести, анкети), за яким проведено психолого-педагогічну діагностику. Це уможливило диференціацію стану (ідеального, задовільного, незадовільного) готовності до роботи в умовах інклюзивної освіти студентів-випускників педагогічних спеціальностей освітнього ступеня «бакалавр», що відкриває перспективу для вдосконалення змісту форм і методів професійної підготовки майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей закладів вищої освіти з урахуванням реалій упровадження інклюзії в систему освіти України. The paper aims to reveal the results of psycho-pedagogical assessment of the profession-identification aspect of readiness of students of the pedagogical specialties for work in the field of inclusive education. The specialty-identification criterion is specified by indicators of the choice of inclusive pedagogical specialty, the adequacy of self-identification with the ideal expert in the field of inclusive education. They are the basis for the development of tools for psychological and pedagogical assessment of the investigated quality. The experiment involved 380 Bachelor-degree students studying at the Faculty of Arts, Faculty of Pre-School and Special Education and the Faculty of Primary Education of Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. According to the experimental program, several procedures were applied. The first one is testing with the purpose of evaluating the expediency of choosing inclusive pedagogical specialty by the respondents. Further investigation involved evaluation of the indicator of adequacy of their self-identification with an ideal expert in the field of inclusion in the form of a questionnaire using an adapted method of self-assessment by V. Bilan. It has been found that the ideal and satisfactory levels of future teachers’ readiness for work in the field of inclusive education is characteristic of 39% of the respondents; the unsatisfactory level is peculiar for more than 21%. This fact shows the need for active search for adequate methods and means of focusing students on active internalization, internalization and identification of the values of inclusive education and deepening their interest in working in this field.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6501
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pichkur.pdf566.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.