Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6495
Title: The Determination of Relation Among The Future Time Perspectives, Academic Delay of Gratification Preferences and Burnout Levels of Prospective Teachers
Other Titles: Визначення зв’язку між часовою перспективою, відстроченням академічного заохочення та рівнем емоційного вигоряння майбутніх учителів
Authors: Şahin, Şenay
Шахін, Ерсін
Şahin, Ersin
Шахін, Шенай
Ölçücü, Burçin
Ольчюджю, Бурчін
Keywords: future time perspectives
academic delay of gratification
burnout levels
perspective teachers
часова перспектива
відсрочення академічного заохочення
рівень вигоряння
майбутні вчителі
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Şahin Ş. The Determination of Relation Among The Future Time Perspectives, Academic Delay of Gratification Preferences and Burnout Levels of Prospective Teachers / Ş. Şahin, E. Şahin, B. Ölçücü // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.40-49.
Abstract: The aim of this study is to determine the relation among the future time perspectives, academic delay of gratification and burnout levels of prospective teachers in different fields participating in PPSE (the Public Personnel Selection Examination in Turkey) courses and to compare them according to certain variables. 220 prospective teachers attending PPSE courses in 2012-2013 school year participated in the study. Kruskal-Wallis test was used for more than two variables which do not show normal distribution in intergroup comparisons and Mann-Whitney U test was used for variables, group number of which are two. Significance level was regarded as α=.05. A significant difference in favour of females was found in value sub-dimension of future time perspective pursuant to genders of the prospective teachers according to results of the study (p<0.01). A significant difference in favour of university graduates (p<0.05) was noticed in personal success sub-dimension of burnout according to graduation status of the prospective teachers. A significance difference was determined in favour of university graduates (p<0.01) in terms of the academic delay of gratification preferences of them. Moreover, according to the number of taking PPSE of prospective teachers, a significant difference was determined in favour of prospective teachers who took the exam once (p<0.05) with regard to the value sub-dimension of future time perspective and the academic delay of gratification preferences (p<0.05). A significant difference was noticed in favour of prospective teachers who have not any teaching experience (p<0.05) in the value sub-dimension of future time perspective according to the duration of experience. A significant difference was observed in favour of the prospective teachers who have teaching experience in terms of academic delay of gratification preferences (p<0.05). Метою дослідження є визначення співвідношення між часовою перспективою, відстроченням академічного заохочення та рівнем емоційного вигоряння потенційних вчителів, які відвідують спеціальні курси на складання іспиту для майбутніх учителів у Туреччині (Public Staff Selection Examination in Turkey), та їх порівняння за деякими змінними. У дослідженні взяли участь 220 майбутніх учителів, які відвідували вищезазначені курси у 2012-2013 навчальному році. Серед емпіричних методів дослідження було використано тест Крускала-Уолліса та тест Манна-Уітні (рівень значимості α = .05). Було визначено, що існує суттєва різниця між ціннісною сферою часової перспективи та затримкою академічного заохочення вчителів, залежно від кількості спроб складання іспиту, порівняно з тими, хто вперше складає його. Таким чином, можна стверджувати, що кандидати, які складали іспит усього один раз, мали більш позитивне ставлення до професії педагога, а також більш високий рівень позитивного сприйняття майбутнього професії. Залежно від досвіду роботи вчителів зафіксовано значну різницю між часовою перспективою на користь тих, хто не має досвіду викладання, між затримкою академічного заохочення на користь тих учителів, які мали стаж роботи 10 або більше років, а також між деперсоналізацією та особистісною успішністю за рівнем емоційного вигоряння на користь респондентів з 5-10-річним досвідом роботи. Таким чином, можна стверджувати, що майбутні викладачі, які не мають педагогічного досвіду, більш позитивно оцінюють професію педагога, а їхні уявлення про майбутнє професії також є вищими. Учителі жіночої статі, порівняно з чоловіками; ті вчителі, що складали іспит один раз порівняно з тими, хто його складав його більше одного разу, а також ті, хто не має досвіду роботи, порівняно з тими, хто має його, були більш цілеспрямованими.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6495
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Şahin.pdf788.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.