Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6486
Title: Optimization of Teaching English to Psychology Students by Means of Expressive Psychological Technique
Other Titles: Оптимізація навчання англійської мови студентів-психологів засобами експресивної психотехніки
Authors: Karpenko, Zinoviia
Карпенко, Зіновія Степанівна
Turchyn, Oksana
Турчин, Оксана Володимирівна
Keywords: expressive psychological technique
teaching a foreign language
interactive teaching technology
nonverbal expression
optimization of teaching
експерсивна психотехніка
вивчення іноземної мови
інтерактивні технології
невербальна експресія
оптимізація навчання
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Karpenko Z. Optimization of Teaching English to Psychology Students by Means of Expressive Psychological Technique / Z. Karpenko, O. Turchyn // Наука і освіта. - 2017. - №9. - С.100-104.
Abstract: The article presents a developed expressive psychological technique as a means of teaching a foreign language to Psychology students. It involves a set of kinesthetic (mimic, posture, tone) reactions, paralinguistic (tempo-rhythmic and melodic-intonation peculiarities of speech), extra-linguistic (laughter, sigh, etc.), proxemic (movements) means of nonverbal pedagogical communication, which instrumentally enrich methods of organizing joint educational activities of students for mastering a foreign language. It has been proved that means of nonverbal expression optimize (facilitate, accelerate) the process of mastering a foreign language by future psychologists and gaining their professional communicative competence. In order to test the efficiency of the suggested program, 115 university students majoring in Psychology, 79 teachers of secondary school and 8 university teachers took part in the experiment (total – 202 people) were invited to take part in the experiment. According to the research outcomes, assertiveness and objectivity of both the students and the teacher-experimenter have increased; altruistic emotional orientation of the teacher has strengthened, which led to the growth of cognitive interest (gnostic emotions), pleasure from the process of mastering a foreign language (hedonistic emotions); the students’ academic performance and professional motivation, as well as foreign language communicative competence have significantly improved. У статті подано психолого-педагогічне обґрунтування експресивної психотехніки як засобу навчання іноземної мови, що включає в себе сукупність кінестетичних (мімічних і позно-тонічних) реакцій, пара- й екстралінгвістичних, проксемічних засобів невербального педагогічного спілкування, за допомогою яких відбувається фасилітація спіль- ної навчально-професійної діяльності студентів-психологів. Доведено, що засоби невербальної експресії оптимізу- ють (полегшують, прискорюють) процес опанування іноземної мови майбутніми психологами і набуття ними про- фесійної комунікативної компетентності. Наведено результати експертної оцінки ефективності психодидактичних і комунікативно-експресивних чинників навчання іноземної мови; аргументовано уявлення про інтерактивні педагогі- чні технології, що включають як психодидактичний інструментарій (наочні та практичні методи навчання, організа- цію спільної проблемно-пошукової діяльності та ін.), так і засоби персональної комунікативної експресії педагога. Експериментальним шляхом доведено ефективність рекомендованої програми оптимізації навчання іноземної мови майбутніх психологів засобами експресивної психотехніки
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6486
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karpenko.pdf570.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.