Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/648
Title: Implientation of play-based learning activity as a tool to develop students’ professional communicative competence within university course “English for Speciefic Purposes”
Other Titles: Імплементація навчально-ігрової діяльності як засобу формування професійної комунікативної компетентності в рамках університетського навчального курсу "англійська мова за професійним спрямуванням"
Authors: Koknova, T. A.
Keywords: play-based learning activity
pedagogical method
the development of professional communicative competence
English for specific purposes
university students
major
specialty
навчально-ігрова діяльність
педагогічний метод
розвиток професійної комунікативної компетенції
англійська мова за професійним спрямуванням
студенти вищих навчальних закладів різних спеціальностей
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Koknova, Т. Implientation of play-based learning activity as a tool to develop students’ professional communicative competence within university course “English for Speciefic Purposes” / Т. Koknova // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – №2. – С. 133-138.
Abstract: One of the most effective ways to develop students’ ability to find, extract and process information from the great variety of authentic sources is the implementation of some interactive forms and methods into the studying process and its theoretical and practical enrichment. In this research the play-based learning activity is understood as the combination of the following three components: playing (stimulating emotional emancipation and exalting the participants, fulfilling their ambitions, expressing their opinions creatively and inspiring interaction between them); educational (aiming to enrich students’ knowledge, abilities, skills and experience) and professional (providing the opportunity for teachers to simulate a variety of professional situations). Professional communicative competence is considered to be the combination of knowledge, skills and experience that students of different specialties require to have in order to carry out their professional activities. In order to check the efficiency of the playbased learning activity in the development of students’ professional communicative competence we have conducted the experiment, which was held in Luhansk Taras Shevchenko National University (on the basis of Roman and Germanic Philology Department). The study involved 64 second year students of the Foreign Language Department who were divided into two groups: experimental group (32 students) and control group (32 students). 32 students of the experimental group were involved into the experiment with implementing the play-based learning activity in the curriculum and the students of the control group continued studying in their usual way. The research results have shown the effectiveness of play-based learning activity implementation within the university course “English for Specific Purposes” to develop the students’ professional communicative competence.Прагнення країн до міжнародного співтовариства підвищує попит у високоякісних спеціалістах, які культурно і політично компетентні у багатьох галузях суспільного життя. Саме тому це дослідження присвячено інноваційному підходові до процесу формування професійної комунікативної компетентності засобами навча Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 2 138 льно-ігрової діяльності в рамках університетського курсу «Англійська мова за професійним спрямуванням». Метою статті є підтвердження ефективності імплементації навчально-ігрової діяльності в процесі формування професійної комунікативної компетентності. Для досягнення мети застосовувались такі методи дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних положень для визначення змісту та стану розробленості досліджуваної проблеми використання навчально-ігрової діяльності як засобу формування професійної комунікативної компетентності), емпіричні (діагностичні: анкетування, бесіди; педагогічний експеримент). У дослідженні навчально-ігрова діяльність розуміється як поєднання трьох компонентів: ігрового (стимулює емоційне піднесення учасників, сприяє творчому самовираженню); освітнього (орієнтує студентів на збагачення знань, умінь, навичок і досвіду) та професійного (моделює різні професійні ситуації). Навчальноігрова діяльність підкріплювалась професійними макро та мікро контекстами, що дало змогу поєднати теоретичні знання та їх практичне використання в умовному професійному середовищі. Було дидактично доведенефективність використання навчально-ігрової діяльності як засобу формування професійної комунікативнокомпетентності студентів різних спеціальностей. Діагностика рівня сформованості професійної комунікативнокомпетентності до та після експериментального навчання вказує на позитивну динаміку, що підтверджує ефективність використання навчально-ігрової діяльності як засобу, який сприяє формуванню професійної комунікативної компетентності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/648
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Koknova T. A..pdf338.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.