Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6468
Title: Technology of Competitive Selection of Candidates For The Position of A Rector of A Higher Educational Instiution
Other Titles: Технологія конкурсного відбору претендентів на посаду ректора вищого навчального закладу
Authors: Stepashko, Volodymyr
Степашко, Володимир Олексійович
Keywords: professional selection
qualimetric model
monitoring
selection model
management
професійний відбір
кваліметрична модель
моніторинг
модель відбору
керівництво
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Stepashko V. Technology of Competitive Selection of Candidates For The Position of A Rector of A Higher Educational Instiution / V. Stepashko // Наука і освіта. - 2017. - №8. - С.5-14.
Abstract: The paper presents the issue of scientifically grounded professional competitive selection of candidates to fill the position of a leader of a higher educational institution on the basis of competence-based, factorial and resultant approaches. We have developed a qualimetric (factorial-criterial) model of evaluating qualitative indicators of development level, a program of managerial competence development, a theoretical model of selecting candidates for the position of a leader of a higher educational institution. There are four factors in the qualimetric model: competitiveness, creative potential, managerial competence, conditions for managerial competence formation, which determine the effectiveness of university leader’s management activities. The program of university leader’s managerial competence development involves the following organizational measures: international internship according to recognized programs of EU countries, international internship at career development courses according to certified programs of EU countries, career development courses in the system of postgraduate education of Ukraine according to special elective programs, participation in international grant programs, participation in meetings of specialized academies of the National Academy of Sciences of Ukraine, acmeological counseling regarding professional development. The theoretical model of selecting candidates for the position of a higher educational institution leader consists of four stages. The first stage involves subsystems of computer expert diagnostics (the questioning of applicants) and preliminary competitive selection. At the second stage, the founder organizes intelligence testing (a specialized test and the test for assessing knowledge of mathematics and command of foreign languages). At the third stage (“Expert evaluation”), the founder organizes interview for a candidate with the personnel expert panel of the Ministry of Education and Science of Ukraine alongside with democratic procedure of university rector election. At the fourth stage, quantitative indicators of the level of applicants’ managerial competence development are evaluated on the basis of the qualimetric model. It has been recommended to implement a transparent procedure of assessing the qualitative characteristics of the level of managerial competence of candidates for leadership positions at higher educational institutions. The system of candidate selection should include a subsystem of the formation and training of managerial personnel reserve for universities, information subsystem containing personal information about the candidates. Also, we find it reasonable to spread the use of expert systems, new technologies of competitive selection for the position of a university leader; to improve the current legislation that regulates the procedure of selecting candidates based on the experience of European countries. У статті розглянуто проблему науково обґрунтованого професійного конкурсного відбору претендентів на посаду керівника вищого навчального закладу на основі компетентнісного, факторного та результатного під- ходів. Розроблено адаптовану до умов функціонування ВНЗ кваліметричну факторно-критеріальну модель оці- нювання якісних показників рівня розвитку, програму розвитку управлінської компетентності, теоретичну мо- дель відбору претендентів на посаду керівника вищого навчального закладу. У кваліметричній моделі визначе- но чотири фактори: конкурентоспроможність, творчий потенціал, управлінська компетентність, умови форму- вання управлінської компетентності, які визначають результативність управлінської діяльності керівника вищо- го навчального закладу. У програмі розвитку управлінської компетентності керівника ВНЗ ми визначили такі організаційні заходи: міжнародне стажування за ліцензованою програмою курсів іноземних умов країн Євро- союзу Загальноєвропейської компетенції; міжнародне стажування на курсах підвищення кваліфікації за серти- фікованими програмами країн Євросоюзу; навчання на курсах підвищення кваліфікації в системі післядиплом- ної освіти України за спеціальними варіативними програмами; участь у міжнародних грантових програмах; участь у засіданнях зборів галузевих академій НАН України; акмеологічне консультування з питань професій- ного розвитку. Теоретична модель відбору претендентів на посаду керівника вищого навчального закладу скла- дається з чотирьох етапів. Перший етап утворюють підсистеми комп’ютерного експертного діагностування (анкетування претендентів) та попереднього конкурсного відбору. На другому етапі засновник організує інте- лектуальне тестування (спеціалізований тест, а також тест на перевірку знань іноземної мови, математики). На третьому етапі («Експертне оцінювання») засновник організує одночасно з демократичною процедурою об- рання ректора у ВНЗ співбесіду експертної кадрової комісії МОН України з кандидатом. На четвертому етапі оцінюються кількісні показники рівня розвитку управлінської компетентності претендентів на основі квалімет- ричної моделі. Рекомендовано упроваджувати у ВНЗ прозору процедуру оцінювання якісних показників рівня управлінської компетентності претендентів на посаду керівника. Система відбору кандидатів має включати підсистему формування й навчання резерву керівних кадрів ВНЗ, інформаційну підсистему, яка містить персо- нальні дані претендентів. Крім того, необхідно розширити застосування експертних систем, нових технологій конкурсного відбору на посади керівників вищих навчальних закладів; удосконалити діюче законодавство, що врегульовує процедуру відбору кандидатів на основі практичного досвіду європейських країн.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6468
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stepashko.pdf628.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.