Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6395
Title: Доцільність оцінки адаптаційних можливостей та психосоматичного здоров’я студентської молоді за об’єктивними психофізіологічними параметрами
Other Titles: Expediency of assessing students’ adaptive capacity and psychosomatic health according to objective physiological parameters
Authors: Дегтяренко, Тетяна Володимирівна
Дегтяренко, Татьяна Владимировна
Dehtiarenko, Tetiana Vоlodymyrivnа
Яготін, Родіон Сергійович
Yahotin, Rodion
Keywords: психофізіологічний стан
студенти
фізична культура
адаптація
psychophysiological condition
students
physical education
adaptation
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Дегтяренко Т. В. Доцільність оцінки адаптаційних можливостей та психосоматичного здоров’я студентської молоді за об’єктивними психофізіологічними параметрами / Т. В. Дегтяренко, Р. С. Яготін // Наука і освіта. - 2017. - №8. - С.66-71.
Abstract: Авторами обґрунтовано доцільність увпровадження оцінки адаптаційних можливостей та стану психо- соматичного здоров’я студентської молоді за об’єктивними психофізіологічними параметрами. Розроблена комплексна програма психофізіологічного обстеження, яка адаптована для студентів вищих навчальних за- кладів, дозволяє здійснювати прогнозування індивідуальних траєкторій їх психофізичного розвитку і сприяє запровадженню індивідуалізованого підходу до організації та проведення занять з фізичної культури. The paper aims to ground the feasibility of implementing complex programs of psycho-physiological examination of students’ adaptive capacity and psychosomatic health state according to objective psycho-physiological parameters into the physical training medical and educational support of Physical Education lessons. During Physical Education classes in the groups of students with different states of psychosomatic health it is advisable to introduce the psychophysiological diagnostics implementation, which provides objective and comprehensive information about their psychofunctional states and the levels of their physical fitness and helps to evaluate their adaptive capacity dynamics. The psychophysiological state is a complex hierarchical system with improved mechanisms of self-regulation and selfdevelopment, which is unity of the internal individual components (bioenergetic, neurophysiological, psychological, behavioral, personal, social and psychological) that is dynamic according to the components and originally deployed by time. The abovementioned components organized in accordance with the holarсhic strategy provide the desired aims achievement in the process of certain activities, and the final result acts like a framework factor of person’s psychofunctional system in case of adaptive result achievement. The designed complex psychophysiological examination program has been adapted for university students and has real perspectives for the implementation into higher educational institutions with the aim to determine the students’ adaptive capacity and their physical health state. The comprehensive program includes the following major sections: General data; Properties of the nervous system; Psychomotor properties; Attention level; Thinking activity; Visual afferent status. The implementation of the integrated psycho-physiological examination for university students enables forecasting individual trajectories of their further mental and physical development, and facilitates the individualized approach introduction at the Physical Education lessons taking into account the particularities of their psychophysical condition, including psychomotor qualities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6395
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dehtiarenko.pdf579.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.