Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6355
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПирог, Ганна Володимирівна-
dc.contributor.authorPyroh, Hanna Volodymyrivna-
dc.contributor.authorПірог, Олександр Вікторович-
dc.contributor.authorPiroh, Oleksandr-
dc.date.accessioned2020-02-04T13:04:39Z-
dc.date.available2020-02-04T13:04:39Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПирог Г. В. Психологічний аналіз форм відображення процесу мислення в соціальних мережах / Г. В. Пирог, О. В. Пірог // Наука і освіта. - 2017. - №7. - С.50-57.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6355-
dc.description.abstractІнтернет-технології та віртуальна комунікація стали невід’ємною частиною життя сучасної людини, вони все більше і більше впливають на процеси мислення користувачів. У сучасних дослідженнях констатується специфічність процесу мислення в мережі Інтернет, визначаються його особливості, але емпіричних досліджень з net-мислення недостатньо. Метою статті є вивчення форм відображення мислення в електронних соціальних мережах, а саме – які форми передачі думок використовуються блогерами, і в який спосіб ці форми впливають на розумові процеси аудиторії. Аналіз мережевих текстів дозволив виділити деякі тенденції: перша – активне використання широкого діапазону візуально-образних форм відображення мислення; друга – взаємопроникнення мовних і візуальних форм, їх змішування. В соціальних мережах має місце циклічність процесу мислення. Мережеві тексти як зовнішнє відображення розумових процесів авторів у залежності від обраних мовних і візуально-образних форм можуть вести до стабілізації або розвитку мислення користувачів соціальних мереж. Реакція інтернет-користувачів на конкретні повідомлення в мережі залежить від форм відображення думок, які вибрав автор. Різні форми відображення думок мають неоднакову ефективність впливу на аудиторію. На стабілізацію мислення аудиторії найбільшою мірою впливає спільне використання мовних і візуально-образних форм, на розвиток мислення – форми, пов’язані з прямим зверненням блогерів до аудиторії. Internet technologies and virtual communication have become the integral part of modern life, and they keep influencing the users’ thinking. Modern research studies deal with the process of thinking in the Internet, as well as its peculiarities, but though there are a few empirical studies in this field. The paper aims to examine the reflection of thinking in social networking websites, in particular – to detect the forms of thought transfer the bloggers use in their posts, as well as the ways they affect the cognitive processes of the audience. The study is based on the following research methods: theoretical review of scientific literature, analysis of network messages, quantitative and qualitative methods (regressive analysis). According to the ideas of L. Vygotsky’s cultural and historical concept, cognitive processes are interrelated with language and communication, thinking is reflected via “inner speech” into “external” in a written form. Thinking and written speech are modified and get new characteristics in the Internet. The study sample consisted of the messages taken from the posts of Facebook users. The homogeneity of the sample was provided by the selection of the messages in one topic (real or imaginary event). In December, 2016, 10 topics in socio-political field were chosen and 50 posts of different bloggers were analysed. The research results have shown some peculiarities: active use of a wide variety of visual and imaginary forms of thoughts reflection; convergence of linguistic and visual forms, their mixture. The audience’s reaction to certain messages depends on the forms of the author’s thoughts reflection. The combined application of linguistic and visual forms (a text together with pictures or videos, internet-memes, etc.) has significant impact on the audience’s thinking stabilization. The forms using direct appeal to the audience influence the development of users’ thinking. The methods of direct interaction of the author with the audience (comments, questions, pools) provoke the formation of the readers’ thoughts, which is manifested in a great number of comments to the post.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectмисленняuk
dc.subjectрозумові процесиuk
dc.subjectnet-мисленняuk
dc.subjectмережеве мисленняuk
dc.subjectсоціальні мережіuk
dc.subjectформи відображення думокuk
dc.subjectстабілізація мисленняuk
dc.subjectусталення думокuk
dc.subjectрозвиток мисленняuk
dc.subjectписьмове мовленняuk
dc.subjectthinkinguk
dc.subjectcognitive processesuk
dc.subjectnet-thinkinguk
dc.subjectsocial networksuk
dc.subjectforms of thoughts reflectionuk
dc.subjectthinking stabilizationuk
dc.subjectdevelopment of thinkinguk
dc.subjectwritten communicationuk
dc.titleПсихологічний аналіз форм відображення процесу мислення в соціальних мережахuk
dc.title.alternativePsychological analysis of the reflection of thinking in social networking websitesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pyroh.pdf615.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.