Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6336
Title: Efficiency of mind mapping for the development of speaking skills in students of non-linguistic study fields
Other Titles: Значення ментального мапування у покращенні усного мовлення у студентів немовних спеціальностей
Authors: Orlova, Nataliia
Орлова, Наталія Володимирівна
Keywords: mind maps
mind-mapping technique
English for specific purposes
oral monologue speech
nonlinguistic study fields
ментальні карти
техніка ментального мапування
іноземна мова професійного спрямування
усне монологічне висловлювання
немовні спеціальності
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Orlova N. Efficiency of mind mapping for the development of speaking skills in students of non-linguistic study fields / N. Orlova // Наука і освіта. - 2017. - №6. - С.161.
Abstract: Teaching the art of profession-related communication to students of non-linguistic study fields allows instructors to explain their students how to keep up the conversation using facts, data, concepts etc. specific to the area of their future profession. It activates the acquisition processes as well as increases students’ motivation to study. The formation of oral monologue speaking skills in students of non-linguistic study fields is one of the tasks within the course of Foreign (English) Language for Specific Purposes. This process is associated with certain difficulties, which can inhibit learning and demotivate students to study. Among strategies and techniques aiding learning that can be used to improve performance and study outcomes during the course and can be implemented for the enhancement of speaking on occupation-related topics, the mind mapping technique is of specific relevance. It can serve as an interesting and useful tool serving to enhance quality of oral speaking skills in the students majoring in Psychology as the representatives of non-linguistic study fields. The article analyses the carried out research concerning the facilitating impact of mind mapping on the oral speech performance of Psychology students. The study hypothesis implies that the use of the mind-mapping technique in the process of preparing for and presenting the talk in the study sessions enhances students’ oral monologue speech performance. In order to check the hypothesis, we have conducted the experiment in Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy at the Department of Psychology. The study involved 46 first-year students, including 34 female and 12 male participants. The respondents were randomly assigned to the experimental mind-mapping group of 23 students (including 6 males) and the control group of 23 students (including 6 males as well). The students in the experimental group were involved into the experiment using the mind-mapping technique during their study, and the students in the control group continued their studying in the usual way. The hypothesis was confirmed. The mind map use stimulates activity of both brain hemispheres, thus making it easier for students to memorise thematic vocabulary, follow the logical sequence of the talk when speaking. The research findings have shown the effectiveness of implementing the mind-mapping technique into the university course of teaching English for Specific Purposes to develop, advance and master students’ professional communicative competence. Consistent use of mind maps will also promote the educational process efficiency and have positive effects on the general formation of competitive skilled specialists. Тренування професійного мовленнєвого спілкування дозволяє навчити студентів немовних спеціальностей підкріплювати тему бесіди фактами з дисципліни профілю майбутньої спеціальності, активізує процес засвоєння, а також мотивацію. Формування навичок усного монологічного мовлення як одне із завдань курсу з іноземної мови професійного спрямування пов’язане з окремими труднощами, що можуть гальмувати навчальний процес і демотивувати студентів під час його вивчення. У переліку стратегій і технік, що застосовуються для покращення результатів вивчення іноземної мови професійного спрямування, зокрема, у монологічному мовленні з фахових тем, окреме місце посідають ментальні карти як цікавий і корисний інструмент у покращенні якості монологічного мовлення студентів-психологів як представників нелінгвістичних спеціальностей. У статті було проаналізовано дослідження щодо фасилітаційного впливу ментальних карт на якість усного монологічного мовлення студентів немовних спеціальностей. Гіпотеза про те, що використання техніки ментального мапування у процесі підготовки та під час усної доповіді на заняттях з іноземної (англійської) мови за професійним спрямуванням покращує успішність і результати навчання, була підтверджена позитивними результатами. Студенти з експериментальної групи, які впродовж роботи. над темою користувались технікою ментального мапування, продемонстрували кращу успішність і володіння матеріалом. Використання ментальних карт залучає активну роботу обох півкуль головного мозку, чим сприяє полегшеному запам’ятовуванню тематичного матеріалу, кращій орієнтації у ключових поняттях, спрощує дотримання логіки висловлювання під час презентації теми. За результатами дослідження можна підсумувати, що використання на заняттях з іноземної мови професійного спрямування ментальних карт допоможе підвищити ефективність навчального процесу і буде позитивно впливати на формування майбутніх мобільних фахівців.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6336
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orlova.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.