Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6334
Title: Training Police Officers in The Conditions of Reforming The System of Education of The Ministry of Internal Affairs of Ukraine in Accordance with European Standards
Other Titles: Підготовка поліцейських в умовах реформування системи освіти мвс україни відповідно до європейських стандартів
Authors: Pavlenko, Serhii
Павленко, Сергій Олексійович
Sevruk, Volodymyr
Севрук, Володимир Геннадійович
Kobko, Yevhen
Кобко, Євген Васильович
Keywords: training
law enforcement institutions
reformation
police
education
підготовка
правоохоронні органи
реформування
поліція
освіта
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Pavlenko S. Training Police Officers in The Conditions of Reforming The System of Education of The Ministry of Internal Affairs of Ukraine in Accordance with European Standards / S. Pavlenko, V. Sevruk, Y. Kobko // Наука і освіта. - 2017. - №6. - С.142-150.
Abstract: The paper deals with relevant issues of the transformation of Ukrainian law enforcement institutions of higher education according to modern European models and concepts of training police officers. In determining the purpose of police education, the most controversial issue is whether to provide police officers with high-grade education or to train functional specialists in specific areas of police activity. The system of police training in Schengen countries is different and noticeable for the lack of a single unified approach because of a wide range of teaching concepts. Foreign experience and advanced practice in law-enforcement education can become an ideological platform in the course of Ukrainian reforms. However, excessive attempts to transfer the experience of foreign systems of training police officers to Ukrainian reality are not justified, because national characteristics, educational traditions and positive results in this area are usually ignored. Therefore, the standards established in the legal systems of other countries should be combined with verified domestic developments in education. The police training based on curriculum of legal education and the degrees of Bachelor and Master is the accomplishment of domestic law enforcement system of Ukraine. Therefore, in the process of developing the Concept aimed at improving the legal (judicial) education for jurist’s professional training according to EU standards, special attention should be paid to law schools with specific learning environments taking into account that one of the main tasks of the police is to protect human rights and freedoms, as well as interests of society and the state. Досліджено питання трансформації українських правоохоронних вищих навчальних закладів відповідно до сучасних європейських моделей і концепцій навчання поліцейських. При визначенні мети поліцейської освіти найбільш спірним залишається питання про те, чи давати працівникам поліції повноцінну освіту або ж готувати вузьких фахівців у конкретних областях поліцейської діяльності. Зазначається, що система навчання поліції в країнах Шенгенської угоди має свої відмінності і може бути відзначена відсутністю єдиного уніфікованого підходу через широкий спектр навчально-методичних концепцій. Зарубіжний досвід і передова практика в області правоохоронної освіти можуть стати ідеологічною платформою в ході українських реформ. Однак надмірна увага та намагання до перенесення на українські терени досвіду зарубіжних систем навчання і виховання працівників поліції не має достатньої аргументації, оскільки, як правило, не враховує національних особливостей, освітніх традицій та позитивних результатів у цій сфері. З огляду на це необхідно виважено поєднувати стандарти, закріплені у правових системах інших країн, з перевіреними практикою вітчизняними напрацюваннями в галузі освітнього процесу. Аргументовано, що підготовка поліцейських на базі навчальних планів юридичної освіти та освітнього рівня бакалавра та магістра є надбанням вітчизняної правоохоронної системи України. Тому під час розроблення Концепції щодо вдосконалення правничої (юридичної) освіти для фахової підготовки правника відповідно до стандартів ЄС особливу увагу слід приділяти правничим школам із специфічними умовами навчання, ураховуючи той факт, що одним із головних завдань поліції є охорона прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6334
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pavlenko.pdf885.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.