Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6331
Title: Formation of Professional English Competence in Future Psychologists’ Speech
Other Titles: Формування професійно зорієнтованої англомовної компетентності у говорінні майбутніх психологів
Authors: Morska, Liliya
Морська, Лілія Іванівна
Levchyk, Iryna
Левчик, Ірина Юріївна
Keywords: professionally oriented English
modelling of the teaching process
psychologist-mediator
types of communicative behaviour
algorithm of professional activity
speaking skills
професійно зорієнтована англійська мова
моделювання процесу навчання
психологпосередник
види комунікативної поведінки
алгоритм професійної діяльності
мовленнєве вміння
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Morska L. Formation of Professional English Competence in Future Psychologists’ Speech / L. Morska, I. Levchyk // Наука і освіта. - 2017. - №6. - С.136-141.
Abstract: The article highlights the peculiarities of teaching professional English to future psychologists to use it when dealing with conflict situations. The developed methodology is aimed at modelling the teaching process taking into consideration the content of learning, its purposes, methods and control tools. The relevance of the issue studied is caused by the absence of an integrated methodology of teaching the foundations of professional activity and foreign language communication to future psychologists concerning their role of a conflict mediator. In focus of close interconnection of linguistic and occupational activities the psychological characteristics of generation and reproduction of mediator’s communication in the mediation process have been investigated, therefore the main types of mediators’ communicative behaviour according to the algorithm of their professional activity have been determined. They include auditory speaking behaviour (introductory skills), dialogue and polylogue speaking behaviour (clarifying skills), informative selective speaking behaviour (alternative speaking skills), verbal motivating speaking behaviour (persuasive skills), and spontaneous regulative speaking behaviour (contractual skills). In accordance with the designed model of the formation of professional English competence in future psychologists’ speech the subsequent system of exercises with accompanying methodological recommendations has been described. During the experimental trials the questioners and tests were used in experimental and control groups. The results of control test at the final stage of the experiment have shown positive dynamics of students-psychologists’ English professional competence in the experimental groups according to the established criteria. У статті висвітлено особливості навчання майбутніх психологів професійно зорієнтованої англійської мови для ефективного здійснення посередницької діяльності в конфліктних ситуаціях. Розроблена авторами статті методика спрямована на моделювання процесу навчання, взявши до уваги зміст навчання, його цілі, елементи предмету дослідження, методів та засобів контролю. Актуальність проблеми обумовлена відсутністю відповідної інтегрованої методики навчання майбутніх психологів професійної діяльності та іншомовного спілкування стосовно такої сфери професійної діяльності психолога як посередника конфлікту. Психологічні особливості зародження і відтворення мовлення посередника в процесі медіації було досліджено в призмі тісного взаємозв’язку лінгвістичної і професійної діяльності, що дозволило визначити основні види комунікативної поведінки посередників відповідно до алгоритму їхньої професійної діяльності, а саме – аудитивно-мовленнєва (ознайомче мовленнєве вміння), діалогічна або полілогічна (уточнююче мовленнєве вміння), інформативно-селективна (альтернативне мовленнєве вміння), вербально-мотивуюча (переконуюче мовленнєве вміння), спонтанно-регулятивна (договірне мовленнєве вміння). Відповідно до розробленої моделі формування професійно зорієнтованої англійської компетентності в говорінні майбутніх психологів було описано систему вправ з методичними рекомендаціями. Під час експериментальної апробації було застосовано анкетування і тестування у контрольних та експериментальних групах студентів. Результати контрольного зрізу на завершальній стадії експерименту показали позитивну динаміку зростання навичок володіння професійним англомовним спілкуванням студентів-психологів з експериментальних груп відповідно до встановлених критеріїв.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6331
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Morska.pdf568.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.