Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6320
Title: Особливості спілкування в педагогічних закладах вищої освіти
Other Titles: Peculiarities of communication in pedagogical universities
Authors: Волошенко, Марина
Voloshenko, Maryna
Keywords: педагог
спілкування
вища школа
teacher
communication
high school
university
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Волошенко М. Особливості спілкування в педагогічних закладах вищої освіти / М. Волошенко // Наука і освіта. - 2018. - №11-12. - С.64-67.
Abstract: В умовах глобалізації та трансформації суспільства актуальною постає проблема формування сучасного викладача навчального закладу, який би відповідав запитам і вимогам цього суспільства. В Україні також відбувається становлення нової системи вищої освіти, зорієнтованої на входження до європейського світового освітнього простору. Цей процес супроводжується суттєвими змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу. Нова соціально-економічна ситуація в нашій країні призвела до того, що перед вищою школою було поставлено нові цілі та завдання. Основним напрямком діяльності вищої школи наразі має стати задоволення потреб особистості в знаннях, що дозволяють адаптуватися в сучасному швидкоплинному світі. А це перш за все вимагає належного кадрового супроводу, впровадження науково обґрунтованої підготовки викладацьких кадрів для вищої школи, підготовки нового покоління науково-педагогічних кадрів – національної еліти, здатної трансформувати в собі нову освітньо-світоглядну парадигму національно-державного характеру.The main function of the pedagogical university is the formation of a future teacher’s personality. A university teacher significantly influences the professional competence of students at all stages of training. When conducting educational activities, he or she must demonstrate a high level of behavior culture, in particular, communication, to students who will implement their communicative culture in their professional activities then by communicating with the educational process participants at school. It should be noted that it is the university teacher to understand the consequences of improper organization of pedagogical communication and the complexity of the solution of communication problems. It confirms the importance of the university teacher’s personality and his/her role in the organization of communication in the process of future specialists training. Evaluating the role of pedagogical communication and determining its specificity in the university, one can conclude that the teacher, constantly included in the process of diverse relationships, should create conditions for successful pedagogical communication, be focused on the organization of joint activities with students, use different methods and technologies of their communicative competence development, have a high level of professional and communicative culture that promotes the creation of a coherent system for the training of future teachers.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6320
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Voloshenko.pdf515.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.