Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6309
Title: Розвиток креативного мислення старшокласників як пріоритетний напрямок діяльності сучасної української школи
Other Titles: Development of senior school students’ creative thinking
Authors: Передерій, Ольга
Perederii, Olha
Keywords: креативне мислення
старшокласники
педагогічні системи
вальфдорська педагогіка
проблемне навчання
метод проектів
інформаційно-комунікативні технології (ІКТ)
ігрові методи навчання
дебати
creativity
creative thinking
new Ukrainian school
senior school students
problem teaching
project method
case method
information and communication technology (ICT)
game methods
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Передерій О. Розвиток креативного мислення старшокласників як пріоритетний напрямок діяльності сучасної української школи / О. Передерій // Наука і освіта. - 2018. - №11-12. - С.16-24.
Abstract: У статті описано основні підходи до розуміння сутності поняття «креативне мислення» у вітчизняних і зарубіжних наукових джерелах. Аналізуються підстави виникнення і структурні компоненти креативності, фактори впливу, взаємозв’язок креативності з інтелектом й іншими здібностями людини. Досліджуються основні умови, навчальні технології, форми, методи, засоби, педагогічні системи розвитку креативного мис- лення старшокласників. In the society of the third millennium the personality being able to think creatively and innovatively achieves great success. So, the development of such an educational system that would be adapted to the dynamics of a technological and social progress to new training concepts is very important. The mission of the New Ukrainian school is to help every student reveal and develop his or her skills, talents and capabilities based on partnership between a teacher, students, and parents. Future graduates are the generation that will create the new Ukrainian history. Therefore, the problem of finding new ways, educational technologies, forms, methods and means of senior school students’ creative thinking development is considered to be relevant today. The article describes the main approaches to the understanding of the “creative thinking” concept in the works of national and foreign researchers. The main educational means of senior school students’ creative thinking development are information and communication technologies, interactive technologies, project and case methods. ICT is one of the most effective means for intellectual abilities and creative thinking development. The main information and communication technologies include electronic educational resources; electronic encyclopedias; forums; audio and video chats, multimedia presentations; virtual tours and simulators. The project method develops students’ cognitive skills, the ability to construct their knowledge and navigate in the information space. The use of the case method in the educational process stimulates students’ individual activity, creates positive motivation, develops creative thinking. The interactive technology and business games enrich basic knowledge and skills, increase motivation. The application of new educational technologies, forms and methods help a teacher to reveal the creative potential of every student that can be used in the professional and personal spheres
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6309
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perederii.pdf605.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.