Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6290
Title: Мотиваційна основа механізмів становлення цінностей особистості в психології освіти дорослого
Other Titles: Motivational basis of personal values formation mechanisms in psychology of adult education
Authors: Романюк, Людмила
Romanyuk, Liudmyla Vasylivna
Бабич, Марія
Babych, Mariia
Keywords: мотивація
цінності
становлення цінностей
досягнення
доброзичливість
стимуляція
ґендер
вік
модерація
медіація
опосередкування
motivation
values
values formation
achievement
benevolence
stimulation
sex
age
moderation
mediation
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Романюк Л. Мотиваційна основа механізмів становлення цінностей особистості в психології освіти дорослого / Л. Романюк, М.Бабич // Наука і освіта. - 2018. - №9-10. - С.5-12.
Abstract: У статті проаналізовано мотиваційну основу механізмів становлення цінностей дорослих у процесі здобуття ними освіти, виявлено зв’язки між десятьма типами цінностей особистості дорослих чоловіків та жінок, які здо- бувають освіту, а також досліджено зв’язок між двома протилежними цінностями – досягненням та доброзичли- вістю, визначаючи стимуляцію як посередника між ними. Розглядається питання, чи може така модель опосередкування кваліфікуватися за віком та статтю як модератор. Опитувальник портретів цінностей, що складається з 40 пунктів (PVQ), був використаний для вимірювання десяти основних цінностей 500 дорослих, які здобувають освіту. Для перевірки механізмів медіації та модерації було застосовано ієрархічні регресійні методи. Ґендерні відмінності виявлено за деякими з десяти основних цінностей, а непрямий зв’язок – між трьома обраними цінностями дорослих, які здобувають освіту. Підтверджено встановлений раніше механізм щодо стимуляції, яка опосередковує взаємозвязки між цінностями досягнень та доброзичливості. Встановлено модель модерації ґендером, що опосередкує зв’язки між цінностями досягнення та стимуляції (у чоловіків сильніші зв’язки, ніж у жінок), а також віком, що модерує ступінь зв’язків між цінностями стимуляції та доброзичливості (у молодших людей виявлено сильніший зв’язок, ніж у старших). Ґендер також модерує зв’язок між цінностями досягнення та доброзичливості (чоловіки мають сильніші зв’язки, ніж жінки). У чоловіків зв’язок між цінностями досягнень та стимуляції був сильнішим, ніж у жінок у процесі освіти. Щодо молодших людей, то у них зв’язок між цінностями стимуляції та доброзичливості був сильнішим, ніж у старших. У жінок рівень цінностей доброзичливості не залежав від рівня цінностей досягнень. Виконаний аналіз проливає нове світло на непрямі та диференційовані асоціації серед особистісних цінностей, відкриваючи перспективу для дослідження когнітивних механізмів, задіяних у становленні десяти основних цінностей. The present study analyzes the motivational basis of the mechanisms of adults’ values formation in the process of their education, describes ten personal values prioritized by men and women. Besides, the research explores the relationships between two opposing values, achievement and benevolence, specifying stimulation as a mediator between them. It is examined whether such a mediation model could be further qualified by age and sex as moderators. The 40- item Portraits Values Questionnaire (PVQ), measuring ten basic values, was administered to 500 adults in education. Gender and country differences between the ten values were computed, and hierarchical regression methods were applied to explore mediation and moderation mechanisms among the three selected values and gender, and age. Minor gender differences emerged for some of the ten basic values. An indirect relationship among the three selected values was identified. Stimulation was found to operate as a mediator between achievement and benevolence. A conditional process model was established with sex moderating the achievement – stimulation path (men had a steeper slope than women), whereas age moderated the stimulation – benevolence path (younger individuals had a steeper slope than older ones). Gender also moderated the achievement – benevolence path (men had a steeper slope than women). For men, the association between achievement and stimulation values was stronger than that for women. For the younger persons, the association between stimulation and benevolence values was stronger than for older ones. For women, the level of benevolence was independent of their achievement level. The present analysis revealed peculiarities of indirect and differential associations among personal values, adding a perspective to research cognitive mechanisms involved in the formation of ten basic values
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6290
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Romanyuk.pdf647.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.