Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6283
Title: Особливості емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна
Other Titles: Peculiarities of emotional burnout syndrome of parents upbringing children with down syndrome
Authors: Соколова, Ганна Борисівна
Соколова, Анна Борисовна
Sokolova, Hanna Borysivna
Keywords: особистість
емоційне вигорання
психологічний стан
симптом
personality
emotional burnout
psychological state
symptom
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Соколова Г. Особливості емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна / Г. Соколова // Наука і освіта. - 2018. - №5-6. - С.118-122.
Abstract: Мета статті полягає в аналізі результатів емпіричного дослідження особливостей емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна. Виявлено, що більш поширеною проблемою для батьків ді- тей із синдромом Дауна є прагнення обмежити свої професійні обов'язки і неповна адекватність емоційного реагування. Якщо ці симптоми проявляються разом, то батьки прагнуть обмежити свою професійну діяль- ність, звести до мінімуму іншу роботу та займатися лише дітьми. Встановлено, що фаза резистенції є сфо- рмованою у батьків більшою мірою, ніж інші складові емоційного вигорання. Всередині цієї фази за сформова- ністю серед досліджуваних провідними є неадекватне емоційне реагування і редукція обов'язків, які, цілком ймовірно, підсилюють один одного. The paper aims to analyze the results of an empirical study of the features of emotional burnout of parents upbringing children with Down syndrome. The study of the peculiarities of emotional burnout syndrome in parents having children with Down syndrome is a topical issue of modern special psychology. Despite the important role of parents in shaping the personality of a child with Down syndrome, the problem of theoretical and empirical research of this context in science is understudied. Despite the psychosocial significance of the issue, in psychological science, mostly the emotional burnout of representatives of caring professions has been studied. In the context of the study, the examination of the emotional burnout of parents is of particular importance, since the parentage of children with Down syndrome involves constant communication with deep immersion in the problem. The impossibility of explaining the nature of the burnout by medical categories prompted scientists to turn to psychological factors: conflicts at work, financial problems, increased workload, and for women – also homework. The most common symptoms of emotional burnout involve a feeling of emotional exhaustion, the inability to work with the full force, dehumanization as a tendency to cynicism and negativism with respect to dependent persons (patient, client, subordinate, student), negative self-perception. Emotional burnout is manifested in the form of increased activity at the beginning of work, fatigability, the search for guilty, depression or aggression and all sorts of psychosomatic reactions, despair. It has been found that the most relevant problems for parents of children with Down syndrome is the desire to restrict their professional duties and incomplete adequacy of emotional response. If these symptoms manifest together, parents seek to limit their professional activities, minimize other work and to focus on the upbringing of their children. The resistance phase is formed in parents to a greater extent than other components of emotional burnout. Inside this phase, inadequate emotional response and reduction of responsibilities, which are likely to reinforce each other, are predominant
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6283
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sokolova.pdf538.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.