Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6242
Title: Мотиваційно-ціннісні детермінанти професійного становлення майбутніх учителів фізичної культури
Other Titles: Motivational and value determinants of future physical culture teachers’ professional becoming
Authors: Галян, Ігор
Halian, Ihor
Keywords: мотиви
цінності
детермінанти
професійне становлення
фізична культура
професійні компетенції
motives
values
determinants
professional formation
physical culture
professional competencies
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Галян І. Мотиваційно-ціннісні детермінанти професійного становлення майбутніх учителів фізичної культури / І. Галян // Наука і освіта. - 2015. - №3. - С.36-42.
Abstract: Мета статті – психологічний аналіз мотиваційно-ціннісних детермінант професійного становлення майбутніх учителів фізичної культури. Учасниками дослідження були майбутні вчителі фізичної культури (n = 52, віком 18-22 роки). Структура цінностей досліджувалася за допомогою методики «Ціннісні орієнтації» М. Рокича в адаптації A. Гоштаутаса, А. Семенова, В. Ядова. Мотиваційні тенденції респондентів діагностувалися за допомогою «Методики вивчення мотивів навчальної діяльності» в модифікації А. Реана і В. Якуніна. Це дозволило оцінити мотиваційноціннісні уподобання майбутніх учителів фізичної культури у структурі їхнього особистісно-професійного потенціалу. Оцінка мотиваційних переваг та ціннісних уподобань здійснювалася на основі системного підходу, що дозволило розглядати мотиваційно-ціннісну сферу в контексті цілісної структури особистості, у якій ключовими є мотиви та цінності. Вибір для 65,38% студентів професії вчителя фізичної культури зумовлений важливістю в їхньому житті спортивної діяльності, а для 15,38% – престижністю факультету. Провідними в загальній системі цінностей-цілей респондентів є конкретні життєві цінності, а серед цінностей-засобів – цінності особистісної професійної самореалізації. Показано, що за умови організації психологічного супроводу мотиваційно-ціннісного розвитку, в основу якого покладено актуалізацію суб’єктної позиції майбутніх фахівців, мотивацію до саморозвитку, зростає питома вага мотивів і цінностей особистісного та професійного зростання. Констатовано динаміку мотивації до навчання в майбутніх учителів фізичної культури упродовж навчання: від мотивів адаптації та самоствердження на початковому етапі навчання до самореалізації та професійної досконалості, отримання професійних компетенцій – наприкінці навчання. Ефективність професійного становлення майбутнього вчителя з фізичної культури детермінована його особистісно-професійним потенціалом, в якому провідна роль належить мотивам і цінностям. Система мотивів досліджуваних нами студентів є динамічним утворенням, яке змінюється під час навчальної діяльності: одні стають більш значущішими, інші – менше. Засвідчено достатній мотиваційний потенціал майбутніх учителів фізичної культури, який можна актуалізувати за допомогою визначених психолого-педагогічних впливів і спрямувати на отримання професійних компетенцій. The paper aims to carry out a psychological analysis of the motivational and value determinants of professional becoming of future Physical Culture teachers. The participants of the study were students majoring in Physical Culture and Sports (n = 52, aged 18-22 years). The structure of values was investigated by means of Rokeach Value Survey in the adaptation of A. Goshtutaz, A. Semenov, V. Yadov. The motivational tendencies of the respondents were examined with the help of the Educational Motives Test in the modification of A. Rean and V. Yakunin. This allowed to evaluate the motivational and value preferences of future Physical Culture teachers in the structure of their personal and professional potential. The assessment of motivational and value preferences was carried out on the basis of a systematic approach, which has made it possible to consider the motivational-value sphere in the context of the integral structure of the individual, in which motives and values are the core. It has been found that 65.38% of the students have chosen the profession of a Physical Culture teacher due to the importance of sports in their lives, and 15.38% - due to the prestige of the faculty. In the general system of values-goals of the respondents, specific life values are the leading ones, and among values-senses – the values of personal professional selfrealization. If the psychological support of motivational and value development based on actualization of the subject position of future specialists, motivation for self-development is organized, the significance of motives and values of personal and professional growth increases. There is dynamics of future Physical Culture teachers’ academic motivation in the process of studying at a university: from the motives of adaptation and self-affirmation at the initial stage of training to self-realization and professional perfection, obtaining professional competences – at its final stage. The effectiveness of professional becoming of a future Physical Culture teacher is determined by his/her personal and professional potential, in which the leading role belongs to motives and values
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6242
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Halian.pdf777.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.