Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6216
Title: Експериментальна перевірка ефективності методики природ- ничо-наукової підготовки майбутніх екологів
Other Titles: Экспериментальная проверка эффективности методики естественнонауч- ной подготовки будущих экологов
Experimental testing of scientific training methods effectiveness of future ecologists
Authors: Білецька, Г. А.
Keywords: professional environmental education
natural-scientific training
pedagogical experiment
професійна екологічна освіта
природничо-наукова підготовка
педагогічний експеримент
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Білецька Г. А. Експериментальна перевірка ефективності методики природ- ничо-наукової підготовки майбутніх екологів / Г. А. Білецька // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 165-172.
Abstract: The article analyzes the results of experimental research verification of the effectiveness of methods of future ecologists’ scientific training. Scientific training is of the key importance in the system of professional ecological education. In our opi- nion, it contributes to the formation of future ecologists’ scientific worldview, which is an integral part of universal human culture; provides formation of scientific competence and is a basis for mastering disciplines of the course of professional and practical training and the future profession; influences the formation of future specialist’s professional strength, the level of his mobility, competitiveness and being in demand at labor market; it forms the concept of scientific methodology and logics of modern research; it contributes to the development of such personal traits as creativeness and critical thinking. It is proved that the experimental method, the features of which are a combination of fundamental principles and professional orientation in the selection and structuring the content of educational material, the use of technology training and diagnosis of learning achievements of students on the basis of information learning environment Moodle, provides the formation of all components of the ecologists’ scientific competence – cognitive, activity, motivational and personal one. Summarizing the results of the research it was found that in groups where the experimental method was implemented, the percentage of students with a high level of forming scientific competence grew, and with low level – significantly reduced. This fact demonstrates the effectiveness of the designed methods of natural scientific preparation of future ecologists and educational conditions of its realization. У статті здійснено аналіз результатів експериментально-дослідної перевірки ефективності методики природничо-наукової підготовки майбутніх екологів. Обґрунтовано, що експериментальна методика, особли- востями якої є поєднання принципів фундаментальності та професійної спрямованості при відборі і структу- руванні змісту навчального матеріалу, також використання технологій навчання і діагностики навчальних досягнень студентів на основі інформаційного освітнього середовища Moodle, забезпечує формування усіх компонентів природничо-наукової компетентності майбутніх екологів – когнітивного, діяльнісного, мотиваційного та особистісного. В результаті узагальнення результатів дослідження встановлено, що у групах, де впроваджувалася експериментальна методика, відсоток студентів з високим рівнем сформованості природничо-наукової компетентності збільшився, а з низьким рівнем – значно зменшився. Це свідчить про ефективність розробленої методики природничо-наукової підготовки майбутніх екологів та педагогічних умов її реалізації.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6216
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biletska.pdf706.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.