Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6192
Title: Розвиток творчого потенціалу студента в умовах вищого навчального закладу
Other Titles: Развитие творческого потенциала студента в условиях высшего учебного заведения
Development of student’s creativity under conditions of higher educational institution
Authors: Яланська, С. П.
Keywords: creativity
creative competence
development
independent work
independence
student
higher educational institution
творчий потенціал
творча компетентність
розвиток
самостійна робота
самостійність
студент
вищий навчальний заклад
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Яланська С. П. Розвиток творчого потенціалу студента в умовах вищого навчального закладу / С. П. Яланська // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 148-153.
Abstract: At the present stage, the formation and development of personality capable of thinking independently and creatively is of great importance. There is a need for providing psychological conditions at higher educational institutions aimed at the development of future specialists’ creative potential, which will enable them to make their own decisions, to adapt quickly to changes and constantly improve themselves. Much attention is paid to the activation of students’ self-study at higher educational institutions. The peculiarities of higher school students’ creative potential are revealed in the article. The development of students’ creative potential is connected to their creative competence, and independence formation. Future specialist’s creative competence is understood to be the highest level of professional competence development, when a person performs his/her professional activities on the basis of creativity in a stable and continuous way. The opportunities for the development of future teachers’ creative competence lie in creating training and educational environment which provides specific psychological and pedagogical means that facilitate the competencies integration into creative competence. It has been found out, that when performing various types of independent work stu- dents obtain independence, deep solid scientific knowledge, the abilities to regulate their own activity and successfully organize it, which, in its turn, leads to the development of creativity. It is important to teach future specialists to orient themselves in the information, the amount of which is constantly increasing, to use it successfully. Our study does not cover all the aspects of students’ creative potential development at higher educational institutions. It can be extended in the direction of improving the psychological means of optimizing the development of future specialists’ creative competence with the comparative analysis of the peculiarities of the creative competence of specialists of different specialties. Розвиток особистості в умовах вищого навчального закладу буде тим успішнішим, чим більш свідомо буде зорієнтований процес навчання на актуалізацію творчого потенціалу студента, на формування в нього рис, що забезпечують його повноцінну творчу реалізацію в подальшій професійній діяльності. Здійснюється активний пошук таких психолого-педагогічних систем, які максимально сприяли б формуванню самостійної, соціально активної, творчої особистості, здатної до саморегуляції власної життєдіяльності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6192
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yalanska.pdf569.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.