Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6189
Title: До проблеми пихологічної експертизи художньої літератури для учнів молодших класів
Other Titles: К проблеме психологической экспертизы художественной литературы для учеников младших классов
To the issue of psychological examination of imaginative literature for primary school pupils
Authors: Чебикін, Олексій Якович
Chebykin, Oleksij Yakovych
Чебыкин, Алексей Яковлевич
Мошковська, Ольга Олександрівна
Мошковская, Ольга Александровна
Moshkovska, Olha
Keywords: psychological expert review
imaginative literature
emotional and moral development
психологічна експертиза
художня література
емоційний і моральний розвиток
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Чебикін О. Я. До проблеми пихологічної експертизи художньої літератури для учнів молодших класів / О. Я. Чебикін, О. О. Мошковська // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 134-137.
Abstract: У статті розглядається проблема зниження мотивації сучасних дітей до використання книги як засобу пізнання світу. На основі виконаних досліджень було розкрито, що причиною такого стану є активне впровадження в діяльність дітей різних аудіо та відео інформаційних технологій. Сучасні інформаційно-комунікативні технології сприяють витісненню процесу читання книг дітьми як засобу збагачення їх інтелектуального, емоційного та культурного розвитку, виникненню певних конфліктів між батьками і дітьми, дітьми та вчителями у виховному процесі. Встановлено, що одним із можливих наслідків такого стану є виникнення у значної кількості дітей підвищеної збудженості, дратівливості, агресивності, а інколи апатичності. Визначено, що психологічна експертиза художньої, дитячої, книжкової продукції здійснюється переважно на рівні оцінки психогігієнічних вимог, зовнішнього її оформлення. Діючі в цьому аспекті стандарти та вимоги не завжди дотриманні виробниками такої продукції. Що стосується змісту дитячої літератури, така експертиза проводиться опосередковано і торкається лише учбової літератури. This article deals with the problem of lowering modern children’s motivation to use a book as the means of learning the world. As a result of the carried out research the reason of such situation was discovered – it is an active introduction of TV and video information technologies in children’s activities. Modern informative and communicative technologies force out the process of reading as a way of enrichment of intellectual, emotional and cultural development and cause some conflict situations between children and parents, teachers and pupils in the educational process. It was found out, that one of the possible consequences of such a situation is in many cases children’s nervousness, irritancy, aggressiveness and sometimes apathy. It was determined, that the psychological expertise review of children’s imaginative books is mostly carried out on the level of evaluation of psycho-hygienic requirements, its design. As for this aspect, the manufacturers of these products do not always adhere to the standards and requirements. Speaking about the content of children’s literature, this expert review is carried out indirectly, and it is only training literature that is reviewed. The main prerequisites for creating the system of psychological expert review of children’ literature are psychohygienic characteristics of its design and content characteristic. These aspects should be the subject of further enhanced research for the development of special method of psychological expert review of children’ literature.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6189
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chebykin, Moshkovska.pdf597.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.