Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6183
Title: Роль психологічного супроводу як компонента діяльності практичного психолога у допрофільній підготовці учнів
Other Titles: Роль психологического сопровождения как компонента деятельности практического психолога в допрофильной подготовке учащихся
The role of psychological follow-up as part of practical psychologist’s work in pre-profile training
Authors: Фалько, Н. М.
Пижик, Д. І.
Falko, N. M.
Keywords: training specialization
pre-profile training
psychological follow-up
self-determination
professional interests
special orientation
individual opportunities
value orientations
профіль навчання
допрофільна підготовка
психологічний супровід
самовизначення
професійні інтереси
профільна орієнтація
індивідуальні можливості
ціннісні орієнтації
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Фалько Н. М. Роль психологічного супроводу як компонента діяльності практичного психолога у допрофільній підготовці учнів / Н. М.Фалько, Д. І.Пижик // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 118-124.
Abstract: The article is aimed at revealing psychological conditions for pupils’ professional self-actualization in pre-profile training. It was found out, that education in the modern world appears to be the basis of economic growth, a necessary condition for socio-economic improvement, strategic resource for sustainable and dynamic development of each nation. In the Strategy of reforming education the willingness and ability of young people to take personal responsibility for their own welfare and for the welfare of the country is considered as the main result. The updated purposes of general secondary education create favorable conditions for the formation of a socially active and creative personality, a creator and designer of one’s own life. The basis of pre-profile training psychological follow-up involves early revealing and development of students’ abilities, aptitudes and needs, the formation of persistent motivation to learning, promoting conscious choice of the field of future professional activities. Implementation of students’ pre-profile training is one of the main ways of education modernization. Освіта у сучасному світі виступає як базис економічного зростання, необхідна умова соціально економічного благоустрою, стратегічний ресурс стійкого й динамічного розвитку кожної нації. У якості головного результату в Стратегії реформування освіти розглядається готовність і здатність молодих людей нести особисту відповідальність як за власне благополуччя, так і за благополуччя країни. Оновлені цілі загальної середньої освіти створюють сприятливі умови для формування соціально-активної, творчої особистості, творця і проектувальника свого життя. В основі психологічного забезпечення допрофільної підготовки передбачається найбільш раннє виявлення і розвиток здібностей, нахилів і потреб учнів, формування стійкої мотивації до навчання, сприяння свідомому вибору учнями галузі майбутньої професійної діяльності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6183
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Falko, Pyzhyk.pdf691.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.