Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6182
Title: Проблемы взаимопонимания в мультикультурном консультировании
Other Titles: Проблеми взаєморозуміння в мультикультурному консультуванні
Problems of mutual understanding in multicultural counselling
Authors: Арпентьева, Мариям Равильевна
Арпентьєва, Маріям Равіліївна
Arpentieva, Mariam
Keywords: гипотеза мультикультурного консультирования
аккультурация
взаимопонимание
мультикультурная компетентность
мультикультурная сензитивность
психологическая культура
мульти- культурная толерантность
типы культур
гіпотеза мультикультурного консультування
акультурація
взаєморозуміння
мультикультурна компетентність
мультикультурна сензитивність
психологічна культура
мультикультурна толерантність
типи культур
hypothesis of multicultural counselling
acculturation
mutual understanding
multicultural competence
multicultural sensitivity
psychological culture
multicultural tolerance
types of cultures
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Арпентьева М. Р. Проблемы взаимопонимания в мультикультурном консультировании / М. Р. Арпентьева // Наука і освіта. - 2015. - №11-12. - С.31-39.
Abstract: Статья посвящена анализу проблем построения и развития взаимопонимания в мультикультурном консультиро- вании; анализируются различные подходы и гипотезы мультикультурного консультирования (универсалистская гипо- теза и гипотеза соответствия), условия его продуктивности, а также основные эффекты. Отмечается значимость мультикультурной компетентности, мультикультурной сензитивности и мультикультурной толерантности кон- сультанта. Выделяются составляющие компетентности клиента и консультанта в себе и окружающем мире, в том числе в специфике культур различных этнических групп. Отмечается необходимость построения отношений взаимо- понимания, рассматриваются возможности и ограничения различных его стратегий. Делается вывод о том, что основные проблемы и перспективы исследований взаимопонимания консультанта и клиента в контексте мульти- культурного консультирования связаны с изучением причин и последствий недооценки и переоценки культурной специ- фики и многообразия, поиском и описанием систем специфических для культур разных типов черт и выявлением транскультурных «универсалий» консультативного процесса. У статті розглянуто основні проблеми психологічного консультування, що обумовлені відсутністю системної, розгорнутої роботи в напрямку допомоги мігрантам та громадянам Росії, що змінюють місце проживання і потрап- ляють до іншого етнокультурного середовища. Ці проблеми поглиблюються в випадку перерозподілу життєвих благ та ресурсів, взаємодії різних релігійних вірувань, конфесій, людей різного віку та соціальних груп. Відповідно, осно-вною метою статті є виявлення можливостей та обмежень взаєморозуміння в кроскультурному психологічному кон- сультуванні в межах різних гіпотетичних моделей. Проводиться аналіз основних проблем побудови і розвитку взає- морозуміння в мультикультурному консультуванні, аналізуються різні підходи та гіпотези мультикультурного кон- сультування (універсалістська гіпотеза та гіпотеза відповідності), умови його продуктивності, а також основні ефек- ти. Узагальнення інформації з літературних першоджерел показало значущість мультикультурної компетентності, мультикультурної сензитивності та мультикультурної толерантності консультанта. Основними умовами продуктив- ності надання допомоги для консультанта є фахова компетентність та етнокультурна (культурологічна) компетент- ність. Саме такими особистісними якостями має володіти консультант та повинен розвивати їх у клієнта – це безпо- середньо пов’язано з їх загальною соціально-психологічною компетентністю та особистісною зрілістю: орієнтацією в універсальних для людини тенденціях та феноменах життєдіяльності, взаємодією з соціумом, іншими людьми, самим собою в різних професійних та непрофесійних ситуаціях. Для клієнта ж основними умовами успішності, крім вже відзначених, є його «досвідченість», компетентність в перетворювальній психологічній взаємодії. Загальною (спільною) умовою успішного контакту допомоги є готовність консультанта та клієнта до діалога та взаєморозумін- ня, до «допомагаючої» комунікації, створення умов, в яких можливе найбільш повне, глибоке розуміння людьми себе та один одного: як фахівця та клієнта; як представників різних етнічних груп; як людей. Відзначається також необхідність побудови стосунків взаєморозуміння, розглядаються можливості та обмеження різних його стратегій. Робиться висновок про те, що основні проблеми і перспективи досліджень взаєморозуміння консультанта і клієнта в контексті мультикультурного консультування пов’язані з вивченням причин і наслідків недооцінки і переоцінки ку- льтурної специфіки та різноманіття, пошуком і описом систем специфічних для культур різних типів рис і виявлен- ням транскультурных «універсалій» консультативного процесу. Окреслено основні напрямки дослідження взаєморо- зуміння консультанта і клієнта в контексті мультикультурного консультування.The article deals with the main problems of psychological counselling which are determined by the lack of systemic and thorough work aimed at helping migrants and citizens of Russia, who change their place of residence and come into another eth- nocultural environment. These problems are deepened in the case of redistribution of wealth and resources, interaction between different religions, confessions, people of different age and social groups. Consequently, the main aim of the article is to study the opportunities and restrictions of mutual understanding in cross-cultural psychological counselling within different hypothetical models. There is the analysis of problems of formation and development of mutual understanding in multicultural consulting, different approaches and hypotheses of multicultural counselling (the Universalist hypothesis and the hypothesis of congruence), conditions of its productivity, as well as the main effects. A scientific literature review has proved the importance of multicultural competence, multicultural sensitivity and multicultural tolerance of a consultant. The basic conditions of consultants’’ work pro- ductivity are professional and ethnocultural (cultural) competence. There is no doubt that any consultant should have these quali- ties and develop them in a client – it is directly connected with their general psychosocial competence and personal maturity: orientation in trends and phenomena which are universal for a human, interaction with society, other people, themselves in differ- ent professional and non-professional situations. For a client the basic conditions of success, except the above mentioned ones, are their “experience”, competence in transformative psychological interaction. The general (common) condition of the success- ful contact of help is the ability of a consultant and a client to make a dialogue and understand each other, communicate “help- fully” and create conditions in which the fullest and deepest understanding of others and themselves (as a professional and a cli- ent; as representatives of different ethnic groups; as people) is possible. The necessity of building relationships of mutual under- standing has been mentioned, possibilities and limitations of different strategies have been examined. It is concluded that the main problems and prospects of researches on mutual understanding between a consultant and a client in the context of multicul- tural counselling are connected with the study of causes and consequences of underestimation and revaluation of cultural specific- ity and diversity, the search and description of systems specific for cultures of different types of traits and the identification of transcultural “universals” of the consultative process. The main directions of future studies on mutual understanding between the consultant and the client in the context of multicultural counselling have been outlined.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6182
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arpentieva.pdf330.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.