Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6181
Title: Life strategy as a component in construction of the personality’s living space
Other Titles: Життєва стратегія як компонент побудови життєвого простору особистості
Жизненная стратегия как компонент построения жизненного пространства личности
Authors: Фалько, Н. М.
Falko, N. M.
Keywords: життєва стратегія
життєвий простір
особистість
самоорганізація
саморозвиток
життєва позиція
life strategy
living space
personality
self-organization
self-development
life stance
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Falko N. M. Life strategy as a component in construction of the personality’s living space / N. M. Falko // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 113-117.
Abstract: Розглядаються філософсько-психологічні особливості життєвої стратегії як компонента побудови життєвого простору особистості. Аналізуються суперечності, що виникають при підготовці майбутніх фахівців до проектування та реалізації життєвих стратегій із позицій системно-синергетичного та суб’єктно-діяльнісного підходів. Характеризуються основні принципи організації навчального процесу у виші, що сприяють формуванню та розвитку життєвої стратегії особистості. Визначаються основні напрями діяльності, що орієнтують на підго- товку майбутніх фахівців до проектування та реалізації життєвих стратегій: формування сенсожиттєвих настанов майбутніх фахівців через визначення сенсу власного життя та своєї життєвої стратегії, формування життєвих ідеалів; залучення студентів до практичної діяльності з проектування та реалізації життєвих стратегій; забезпечення розвитку емоційної сфери свідомості. The article examines the philosophical and psychological characteristics of life strategy as a factor in the con- struction of personality’s living space. The author analyzes the contradictions that arise when preparing future profes- sionals for the designing and realization of life strategies on the grounds of system-synergetic and subjective-active approaches. The author characterizes the basic principles of the academic process at university, contributing to the formation and development of the life strategies of an individual. It is noted that the main activities aimed at training future professionals for the designing and implementation of strategies in their life are: the formation of life-purpose attitudes of future professionals through the definition of the sense of their own life and life strategy, the formation of life ideals, students’ involvement in practical activity for the designing and realization of life strategies to ensure the development of the emotional sphere of consciousness. Thus, the main directions of the activity aimed at the future specialists’ training for projecting and realization of life strategies are such ones: 1) formation of the future specialists’ life-purpose attitudes through the recognition of their own sense of purpose and life strategy, formation of the life ideals; 2) students’ participation in the practical activity on projecting and realization of life strategies which implies their planning, development of the ability to anticipate your own future; 3) support of the emotional sphere of con- sciousness which implies enrichment of the emotional background of the students’ groups life aimed at the development of the emotional component of the future specialist personality. The chosen directions of the educational activity require educational actions directed at the development of cognitive, emotional and practical activity spheres of the personality and correspondingly at teaching the students projecting and realization of the life strategies; development of the programme of their fulfillment by each student; creation of conditions and possibilities to analyze, to stand up for one’s opinions, beliefs and life stances.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6181
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Falko.pdf452.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.