Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6178
Title: Теоретичні підходи до розуміння поняття «самоповага» в історичному поступі психологічного знання
Other Titles: Теоретические подходы к пониманию понятия «самоуважение» в историческом развитии психологического знания
Theoretical approaches to understanding self-esteem concept in historical development of psychological knowledge
Authors: Шевченко, Наталія Федорівна
Шевченко, Наталия Федоровна
Shevchenko, Nataliia
Keywords: самоповага
самооцінка
самоставлення
образ «Я»
самосвідомість
Я-концепція
самооценка
самоуважение
самоотношение
самосознание
Я-образ
Я-концепция
self-assessment
self-esteem
self-attitude
self-awareness
self-image
self-concept
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Шевченко Н. Ф. Теоретичні підходи до розуміння поняття «самоповага» в історичному поступі психологічного знання / Н. Ф. Шевченко // Наука і освіта. - 2015. - №11-12. - С.19-25.
Abstract: У статті висвітлено загальнотеоретичні підходи до вирішення питання про природу і ґенезу самоповаги та окремих її складових. Показано, що психологічні дослідження, присвячені зазначеній проблемі, не дають однозначного визначення поняття «самоповага». Подано різні трактування цього терміна. Проаналізовано погляди відомих психологів на виникнення, сутність та змістове наповнення феномену самоповаги. Вивчено теоретичні підходи до визначення місця самоповаги в структурі самосвідомості особистості. Викладено трактування самоповаги у взаємозв’язку з самооцінкою. Визнано роль соціальних чинників для збереження по- зитивної Я-концепції і високого рівня самоповаги. Статья освещает общетеоретические и методологические подходы к решению вопроса о природе и генези- се самоуважения как важного компонента Я-концепции. Исследование самоуважения приобретает особую ак- туальность в контексте эмоционально-ценностного отношения человека к себе и формирования зрелой, адапти- рованной личности. Целью статьи является изложение результатов анализа теоретических подходов к проблеме самоуважения. Показано, что психологические исследования по указанной проблеме не дают однозначного определения понятия «самоуважение». Представлены различные трактовки этого термина. Проанализированы взгляды известных психологов на возникновение, сущность и содержательное наполнение феномена самоува- жения. В научных источниках показано, что самоуважение пропорционально успеху, который выражает реаль- ные достижения человека, и обратно пропорционально величине его притязаний (В. Джеймс). Проблема само- уважения рассмотрена в контексте анализа проблемы источников активности личности, то есть ее мотивацион- ной сферы (А. Маслоу). Самоуважение имеет аффективно-мотивационную детерминацию, а важнейшим моти- вом жизни человека является актуализация – сохранение и развитие себя (К. Роджерс). Выделены различные подходы к пониманию глобальной самооценки (общего самоуважения, самоставлення) и ее структуры в зару- бежной литературе второй половины ХХ века. Осуществлен анализ подходов к определению места самоуваже- ния в структуре самосознания личности. Предложена структура самосознания, которая включает четыре основ- ных компонента: сознание своей тождественности и отличия себя от остального мира; осознание собственного «Я»; осознание своих психических свойств; социально-нравственная самооценка и самоуважение (В. Мерлин). Выявлены измерения, характеризующие Я-образ в целом, – устойчивость, уверенность в себе, самоуважение, кристаллизация (И. Кон). Определена трехмерная структура отношения к себе (В. Столин). Высказана идея освязи самоуважения с характером самосознания на пяти уровнях (Е. Дикстейн). Отмечено, что внутреннее осознание и оценка личностью самой себя осуществляется в рамках Я-концепции (Р. Бернс). Изложено толко- вание самоуважения во взаимосвязи с самооценкой. Признана роль социальных факторов для сохранения пози- тивной Я-концепции и высокого уровня самоуважения. Самоуважение следует рассматривать как устойчивую черту или отношение индивида к себе, оно является обобщенным самоотношением, которое интегрируется из отдельных самооценок.The article deals with general theoretical and methodological approaches to the issue of the nature and genesis of self-esteem as an important component of self-concept. The study of self-esteem is of particular relevance in the context of one’s emotionally-valuable attitude towards oneself and the formation of an adapted mature personality. The article is aimed at highlighting the results of the review of theoretical approaches to the problem of self-esteem. It is shown that psychological research of the problem does not give a clear definition of “self-esteem” phenomenon. Different in- terpretations of this term have been presented. The views of famous psychologists on the origin, nature and content of this concept have been analyzed. In scientific literature self-esteem is considered to be proportional to success, which indicates real achievements of a man, but inversely proportional to his claims (W. James). The problem of self-esteem has been considered as the analysis of individual sources of activity, i.e. the motivational sphere (A. Maslow). Self- esteem has the affective-motivational determination, and the most important motive of human life is actualization, which is considered as self-development (C. Rogers). Various approaches to understanding global self-esteem (general self-esteem, self-regard) and its structure in foreign literature of the second half of the twentieth century have been dis- tinguished. The analysis of different approaches to the determination of a place of self-esteem in the structure of self- consciousness has been given. The proposed structure of self-consciousness includes four main components: the con- sciousness of one’s own identity and distinguishing oneself from the rest of the world; self-awareness; awareness of one’s own psychic properties; social and moral self-assessment and self-esteem (V. Merlin). It has been revealed that the following indicators characterize self-image as a whole: stability, confidence, self-esteem, crystallization (I. Kon). The three-dimensional structure of self-attitude has been defined (V. Stolin). The idea of self-esteem due to the nature of consciousness in five levels (E. Dickstein) has been described. It is noted that inner awareness and personality’s self- assessment is carried out in the framework of self-concept (R. Burns). The interpretation of self-esteem in relation to self-assessment has been given. The significance of social factors in preserving a positive self-concept and high level of self-esteem has been proved. Self-esteem should be considered as a stable trait or one’s attitude towards oneself; it is a generalized self-attitude which consists of discrete self-assessments.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6178
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shevchenko.pdf309.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.